3.5

Illusionisten

Jacques Tatis manus handlar om ett utdöende släkte varietéartister vars plats i rampljuset stjäls av de uppkommande rockbanden i 60-talets Storbritannien. En fransk trollkarl reser genom England i jakt på arbetstillfällen och hamnar i Skottland. Han lär där känna en ung flicka som lämnar sin hemby och följer med honom till Edinburgh.

Originaltitel L'illusionniste
Alternativ titel The Illusionist
Regissör Sylvain Chomet
Manus Jacques Tati, Sylvain Chomet
Genre Drama, Animerad, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Jean-Claude Donda (röst), Edith Rankin (röst)

lucius
2018-01-03
Trollbindande vacker film. Skönt tillåtande tempo.
jezebel
2017-11-26
Trion från Belleville är en av mina favoritfilmer någonsin. Den här är minst lika fin, om inte än finare i många miljöer. Men handlingen och karaktärerna är inte lika fängslande.
mumiemonstret
2017-01-20
Åh vad nyskapande animation! Denna detaljrikedom, och så förnuftigt använda digitala effekter! Min invändning är att den kvinnliga huvudrollen, en pengatiggande shopoholic, inte hade något vidare djup.
Memmem
2017-01-20
Lågmäld tecknad film om en trollkarls vardag! Mycket fin animering med detaljerade bilder från Skottland och framför allt Edinburgh. Figurerna är mycket levande tecknade och består främst av en tecknad variant av Monsieur Hulot, Jacques Tatis alter ego, och Alice, en skotsk flicka på väg att bli vuxen. I jakt på arbete besöker en äldre fransk trollkarl Alice' hemby och trollar fram ett par röda skor åt henne. Trollkarlens vänlighet får Alice att lämna sitt stilla liv i hembyn och följa med trollkarlen till huvudstaden Edinburgh. Detta tecknade komplement till Tatis succéer "Min onkel" och "Semestersabotören" är stillsammare än föregångarna, men innehåller som dessa värme, underfundighet, humor och detaljerade miljöer. Stillsam och följsam musik. Betyg: 4-
Jamesa
2017-01-19
Finstämd och annorlunda, skönt långsam. Helt klart ok med stadsmiljöerna, men kanske inte så mycket mer.
peu-depeu
2015-01-02
Precis som alla andra så anser jag animationen vara helt perfekt. Filmen är så härligt fransk samtidigt som färgerna och miljöerna får mig att tänka på miljöerna i Pelle Svanslös (som är mycket bättre än vad man tror). Filmen är också härlig på det sättet att den inte är medveten om att den är en film - handlingen sker och du råkar titta på det. De försöker inte underhålla, de lever sina liv. Det som hindrar filmen från perfektion är att bristen på tal till viss del känns påtvingad. Det är jättehärligt att de talar så lite, men i vissa fall känns det onaturligt och konstigt att ingen tar till ord. Det blir som att filmen gett sig själv en regel att inte tala, en regel som snarare borde ha varit en riktlinje.
dafreakish
2014-07-13
Precis som i Chomets tidigare film Trion Från Belleville skapar han här en lågmäld och extremt mysig samt denna gång även sorglig film. En film om det lilla i livet. Ett utdrag ur en människas historia. Det skapas djup i det simpla via enkla medel och även om det är långsamt berättat så blir det aldrig tråkigt. Det är dessutom hisnande vackert med inslag av humor och gjord med så mycket hjärta att det känns i hela kroppen. Bedårande.
DrJW
2014-04-12
Tidigare en osläppt manus av Jaques Tati, men omskriven av filmens regissör, Sylvain Chomet(Trion från Belleville).
DonActive
2014-02-07
Våldsamt vacker och långsam film. Långsam på ett positivt sätt.
Malfunction
2013-12-26
Vackert, men Tatis fysiska komedi går inte riktigt att översätta till animerad film.