2.9

Limbo

Sonia och hennes två barn reser från Norge till Trinidad för att återförenas med maken Jo som har bott och jobbat där i ett halvår. Familjelivet i främmande land blir en utmaning - det är svårt för hemvävda Sonia att vänja sig vid tjänstefolk och upplösta trohetsideal. När männen jobbar förväntas deras sysslolösa hustrur njuta av sina privilegierade liv, gärna vid poolkanten med en drink i handen. Den cyniska Charlotte som levt hela sitt gifta liv på det här sättet försöker få Sonia att gilla läget, men Sonia vägrar ge upp drömmen om en meningsfull tillvaro.

Originaltitel Limbo
Regissör Maria Sødahl
Manus Maria Sødahl
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Line Verndal, Henrik Rafaelsen, Lena Endre, Bryan Brown, Iben Iuel Hersoug, Fredrik Frafjord, Arnold Goindhan, Margareth AE Julien, Michael Cherrie, Garrett Schenck, Jane Willingham

Skapad 2019-11-17 av Samajra
Året är 1973 och Sonia har precis anlänt till Trinidad med hennes två barn, där hennes man har fått ett välavlönat arbete. Hon känner sig med ens obekväm och illa till mods med hembetjäning...   Läs mer »

2018-07-23
En film som borde ha varit väldigt bra. Men det känns som att inget följs upp ordentligt, och att det hela blir lite för ytligt. Man kan nog säga att Sødahl tappade bollen. Ett ganska bra soundtrack, en stabil Lena Endre och i synnerhet en i grund och botten intressant film räddar det hela från fiasko. (7/15)
mammene
2017-04-19
Inte så ofta man ser norska filmer, här med lite olika nationaliteter på skådespelarna, ofta blir det bra och så var det här. Intressant med ett eget samhälle i främmande land och vad det för med sig som att leva i exil?
StureStenhög
2017-04-15
Kanske inget som sticker ut direkt, men det är ett stabilt relationsdrama. Skådespeleriet är bra,och karaktärerna känns trovärdiga och visar sig vara mer komplexa än vad som först verkar vara fallet. Man lyckas också bra med att förmedla känslan av platsen och ett eget litet samhälle i samhället
Galivan
2011-08-19
Bra på många sätt. Jag gillar fotostilen. Skådespeleriet är mycket bra, speciellt Verndal. Musiken är också bra. Det finns en naturlighet i handlingen som jag gillar. Men det blir långdraget och segt med en hel del scener som inte ger så mycket. Sonia känns länge som en huvudperson, men senare blir det mer fokus på det andra paret. Det blir aningen för fritt i berättandet. Slutet kan jag inte köpa, det är det mest negativa. En ojämn film, men imponerande på alla sätt.
iolani
2011-07-05
den var iaf inte direkt som man trodde på något vis.