3.8

Lion

En femårig indisk pojke går vilse på Calcuttas gator, tusentals kilometer hemifrån. Han överlever många utmaningar innan han blir adopterad av ett par i Australien. Tjugofem år senare åker han tillbaka för att hitta sin förlorade familj.

Originaltitel Lion
Alternativ titel A Long Way Home
Regissör Garth Davis
Manus Luke Davies
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Dev Patel, Sunny Pawar, Nicole Kidman, David Wenham, Rooney Mara, Abhishek Bharate, Priyanka Bose, Divian Ladwa, Keshav Jadhav, Tannishtha Chatterjee, Nawazuddin Siddiqui, Deepti Naval, Menik Gooneratne, Sachin Joab, Arka Das, Pallavi Sharda

Rele
2020-01-18
En gripande story. Manuset var bra och skådespelarna var väldigt kunniga. Jag ger en fyra.
setterwall
2019-12-28
Stark historia.
KyLLo
2019-08-16
Berörde mig inte alls. Det är övertydligt som i en familjefilm och filmen följer en standardmall. Ingenting som underhåller, överraskar eller väcker intresse. Det mest positiva var nog vissa naturbilder.
dafreakish
2019-08-08
En otrolig historia som får en vördnadsfull behandling av Davis. Det är en berättelse med djup, utmärkt skådespeleri och nästan för fantastisk för att vara sann. Den tappar tempot innan det känslomässiga slutet tar den tillbaka till känslor och minnesbilder man alltid kommer att bära med sig. En film som snuddar vid femman.
2019-01-27
Rätt Gripande film, men som ibland kan bli lite seg..
erosagape
2019-01-13
Baserat på en verklig händelse är inte som brukar locka mig att titta men när jag nu ändå gjorde det var det en helt OK film när barndomen var i fokus. Sedan väntade jag bara på slutet, som var tämligen effektfullt.
RustyFilm
2018-11-29
Inte ett lejon i sikte men däremot en fantastiskt berörande historia om adoption och om saknad efter upprivna rötter. Det är en sann historia baserad på huvud-karaktärens egna bok ” A long way home”. Miljön är från ett kaotiskt Indien och delvis från ett mönstergillt Tasmanien, Australien. Det hela är snyggt berättat med ett verklighetssinnat foto. Gråtkanalerna stockar sig.
Roswall
2018-06-25
Folk kommer säkert kalla mig hjärtlös, men jag tycker att den för platt för att få ytterligare högre poäng.
Fiasnutt
2018-03-30
Jag gillar inte att se om film men nu har jag sett denna tre gånger på ett halvår och jag tycker den är lika underbar varje gång. Fint skådespeleri och vackert foto, en så fint berättad historia som dessutom baseras på verkliga händelser. Wow, bara wow. Fullträff.
labi
2018-03-25
Stark. Att Weinstein är producent är ett minus. Patel är fantastisk.