3.4

Little Dragon Maiden

En berättelse om Yangguo från det han var ung tills hans blir vuxen, hur han lär sig kung fu, lär sig vem hans far är och hans kärlekshistoria med Little Dragon Maiden. Baserad på en av Kinas mer berömda romaner.

Originaltitel Yang guo yu xiao long nu
Regissör Hua Shan
Genre Action, Fantasy, Romantik, 80-tal
Skådespelare Leslie Cheung, Chen Kuan-tai, Ku Feng, Lo Lieh, Lam Suet

Zebulonm
2017-11-08
Helt okey
niebaotan
2010-08-27
Kan bara hålla med peterclash, det hade bara varit till filmens fördel om speltiden varit längre. Hursomhelst är den kompakta historien ändå en fruktansvärt bra sådan. Välgjord, spännande och välspelad - inte minst av Leslie Cheung i en av sina tidiga roller. Utseendet går heller inte av för hackor, fantastiskt fina kulisser, kostymer, effektfull ljussättning och stämningsgivande soundtrack. Jodå, det här gillar jag skarpt!
peterclash
2006-05-22
Jag kunde inte hela historien innan (hrmm besserwisser). Men tyckte den var väldigt kompakt, synd på en historia som man gärna sett i fyra timmar, och som utan problem hade material för det. Påminner lite om Brave Archer-serien.
yangbo
2006-05-14
Ett måste för den som är ett fan av de 4-5 olika TV serier från HK och Kina som är baserade på exakt samma historia och böcker. Eftersom man kunde hela handlingen utantill innan man kollade så drogs såklart betyget ned, men annars hade den varit en klar stabil 4a, nu lite svagare dock, grymt roligt att se Leslie cheung i en av hans första roller.