Little Joe

En genetisk modifierad växt verkar påverka alla levande varelser. De som kommer nära den beter sig märkligt, nästan som om de vore utbytta - speciellt bland sina nära och kära. Eller är allt bara en inbillning?

Originaltitel Little Joe
Regissör Jessica Hausner
Manus Jessica Hausner, Géraldine Bajard
Genre Drama, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Emily Beecham, Ben Whishaw, Kerry Fox, Kit Connor, Phénix Brossard, Leanne Best, Andrew Rajan, David Wilmot, Goran Kostic, Yana Yanezic, Sebastian Hülk, Jessie Mae Alonzo, Phoebe Austen, Lindsay Duncan

amam
2022-09-14
Bra skådisar, snyggt gjord men teknofobisk och rätt så menlös. Svag trea.
Rift
2022-03-18
Så pretto. Så meningslös.
2021-10-22
Estetiken är utmärkt, men trots den originella plotten blir den aldrig fängslande eller intressant.
2021-04-23
Jag får aldrig riktigt en feeling för vad filmen vill åstadkomma eller säga, när jag läser på lite om det så verkar det framförallt vara en kritik mot "lyckopiller"? Det känns banalt som bäst och rent av osmakligt och skadligt som värst. Gillar mycket av hur filmen ser ut och även om musiken inte riktigt funkar för mig så gillar jag lite vad den försöker göra. Det hela blir dock aldrig mer än "meh" och "jaha". Väldigt slät tvåa.
myslas
2020-08-30
Hade inte läst på något om den här filmen innan jag gick och såg den och hade väl förväntat mig något helt annat än det här baserat på beskrivningen i programbladet. Mixen av en sorts Lanthimos-film med Invasion of the Body Snatchers funkar ändå förvånansvärt bra.
LillaBlåaMus
2020-07-26
Börjar bra, obehaget kommer krypande m.h.a. stramt skådespel, foto och musik, men efterhand tappar jag intresset och filmen lämnar mig tämligen oberörd. Därtill står flera störande saker i vägen för den bredare civilisationskritiken som jag uppfattar som filmens egentliga ärende. Växtfysiologiskt och evolutionsbiologiskt är filmen föga trovärdig. De sterila blommorna (Little Joe) är förvisso främst symboler, vars bladlösa stjälkar bidrar till den artificiella estetiken och känslan av livlöshet, i stark kontrast till deras uttalade funktion som lyckobringare. Men även om Hausner inte avser att gå in på (de högst reella) riskerna med genmodifiering så hade hon med fördel kunnat förhålla sig någorlunda vetenskapligt till ämnet (för att jag ska tro på det som händer under filmens gång). Hur bildar växterna kolhydrater utan blad, och utan andra växter att parasitera på (fotosyntes via den gröna stjälken räcker knappast för att upprätthålla den ymniga blomningen)? Varför beter sig växterna på detta viset, när det inte förmår dem att överkomma hindret för fortplantning (i synnerhet utan evolutionens verkningar)? Långt ifrån Hausners mästerverk Miraklet i Lourdes. 5/10.
Tonti
2020-02-02
Fullkomligt briljant design, scenografi och kostym. Gillar den mycket.