3.1

Little Men

När 13-åriga Jakes farfar dör, flyttar hans familj tillbaka till deras gamla hem i Brooklyn. Där blir Jake vän med Tony, vars ensamstående chilenska mamma driver butiken på nedervåningen. När deras vänskap fördjupas, drivs deras familjer isär av en strid om hyra, och pojkarna svarar med ett löfte om tystnad.

Originaltitel Little Men
Regissör Ira Sachs
Manus Ira Sachs, Mauricio Zacharias
Genre Drama, Familjefilm, 2010-tal
Skådespelare Greg Kinnear, Jennifer Ehle, Paulina García, Theo Taplitz, Michael Barbieri, Alfred Molina, Yolonda Ross, Stella Schnabel, Talia Balsam, Clare Foley, Maliq Johnson, Madison Wright, Stan Carp, John Procaccino, Ching Valdes-Aran, Mauricio Bustamante
Filmnummer 120062

2018-12-25
Trivsam, stabil och lagom film. Barbieri imponerar. (8/15)
KyLLo
2018-05-20
Vardagsnära och indiemysig, men lämnar inga direkta avtryck.
haajen
2018-03-06
Skenbart enkel film som tar upp flera "tunga" ämnen på ett flyhänt sätt. Det är lågmält men ändå väldigt engagerande.
StureStenhög
2017-03-13
Det är lite skönt med sådana här anspråkslösa filmer som kanske inte är fantastiska, men som heller inte gör någonting fel, och som jag således inte heller skulle vilja ändra något med. Den känns väldigt trovärdigt i allt från karaktärerna och New York-skildringen till den lagom laddade konflikten. Bra skådespel från samtliga dessutom, men jag vill nog lyfta fram Greg Kinnear lite extra, han gestaltar en papparoll som vi kanske inte har sett så mycket på film tidigare. Något annat än en trea i betyg var dock aldrig aktuellt, men visst är den mer stark än svag
PeterTheW
2017-01-20
Det kanske är lite snällt med en fyra, men jag gillar det verkligen. Det är en väldigt simpel story, intrigen likaså, men det är vackert, ömsint, oerhört välspelat och mysigt. De två nyintroducerade huvudrollerna är oerhört duktiga.
Spidde
2017-01-09
Sevärd film med bra flyt och fina insatser av de två unga huvudrollsinnehavarna. Stark trea.
AlbinWesley
2016-02-19
Förtjusande ömsint skildring av två väldigt trovärdiga unga tonåringar. Någonting känns ovanligt uppriktigt och ärligt i deras porträtt. Hela berättelsen är fasligt fin, och av det slaget att jag i slutändan bara vill ha mer. Jag kan bara instämma i kritikernas hyllningskör.