Little Odessa

Joshua Shapira är yrkesmördare och får i uppdrag att utföra en avrättning i Little Odessa, platsen där han växt upp.

Originaltitel Little Odessa
Regissör James Gray
Manus James Gray
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Tim Roth, Edward Furlong, Vanessa Redgrave, Moira Kelly, Paul Guilfoyle, Maximilian Schell

Spidde
2018-10-17
Deppigt och ödesmättat drama som känns äldre än vad den är. Inte helt utan förtjänster dock, stämningen är bra och bilderna från Coney Island är fina.
MtotheN
2011-08-19
Tråkig film. Överpretentiöst då de försöker skildra ett familjedrama utan att vi får någon chans att lära känna karaktärerna - storyn försöker glida på en räkmacka och anta att vi blir berörda av det. Med tanke på det bristfälliga karaktärsdjupet så kunde de väl ha infört mer action, men inte ens det bjöds det på här.
Ghostface
2011-08-19
Denna film är aldeles för nedtonad i både karaktärsutveckling och händelser för att det ska kunna klassas som varken familjedrama eller gangsterfilm. De ryskjudiska miljöerna och musik är visuellt charmiga och man får en känsla av vad som komma skall med James Gray.
TimBuckley
2009-11-18
(rek 4a) Riktigt, riktigt bra ! En film, eller ska sägas en regissör som både förstår värdet och har förmågan till ett genomgående vackert foto och användandet av ödesdigra körverk ackompanjerandes brutala mord och hemska tragedier cirkulerades kring en familj där bitarna som omgående serveras kommer i form av den judiske modern döende i en hjärntumör, fadern som försöker hålla ihop förståndet och familjen, det svarta fåret tillika sedvanligt välspelande storebrodern Tim Roth och den efterföljande lillebrodern Furlong som på sätt och vis här gör en prequel till sin roll i American History X. Om James Gray under det kommande decenniet skulle spotta ur sig ett 10-tal filmer till så skulle han med lätthet passera överskattade Scorsese i min lista, men 4 filmer är inte jämförelsevis mycket att komma med & "The Yards" var ingen höjdare. Hursomhelst, ser fram emot hans nästa då han har förmågan att ta något på pappret ordinärt och applicera filmisk magi inpå historien. Tycker man om Hollywood ska man inte se denna, se då istället valfri skit med Will Smith, annars ? Rekommenderas ! Ganska stark 4a!
chris_lambert_
2009-09-13
Tyckte den var riktigt bra. Tim Roth gör hela filmen, Furlong var ganska medelmåttlig och jag reagerade mest på hur korta bägge huvudrollsinnehavarna är. Ganska ordinär grundstory men det framförs på ett bra sätt. Stark trea!
2008-01-13
Roth är bra, men filmen är tråkig. (6/15)
PeterTheW
2007-03-18
Okej, men rätt tråkig.
Snakestay
2007-01-14
Shit man! Ni har inte förstått historien.... Tim Roth är ju lysande och slutet grymt...
EvilNed
2006-12-10
Om man är ryskjudisk gangster från Little Odessa-kvarteret i New York kanske man känner igen sig och tycker filmen är bra. Men jag är ingen ryskjudisk gangster från Little Odessa-kvarteret i New York.
yrkeschaufföre
2006-08-07
Boooring!!! känns som om ett gäng tonåringar fått tag i en filmkamera och sedan slängt ihop ett manus på tio minuter!