3.4

Små vita lögner

Varje år bjuder Max och hans fru Véro in sina vänner till deras sommarställe för att fira Antoines födelsedag och börja semestern. I år, precis innan de ska åka, är deras vän Ludo med i en allvarlig olycka som startar en serie av dramatiska och emotionella reaktioner. Under semestern kommer många gamla problem fram, allt blir mer och mer outhärdligt, ända tills sanningen hinner ifatt.

Originaltitel Les petits mouchoirs
Alternativ titel Little White Lies
Regissör Guillaume Canet
Manus Guillaume Canet
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare François Cluzet, Marion Cotillard, Benoît Magimel, Gilles Lellouche, Jean Dujardin, Laurent Lafitte, Valérie Bonneton, Pascale Arbillot, Joël Dupuch, Anne Marivin, Louise Monot, Hocine Mérabet, Mathieu Chedid, Maxim Nucci, Néo Broca

jp
2014-05-04
Virrig och dyster.
snyltare
2014-05-02
Rolig och gullig på sina ställen, försök till tyngd då och då men det bränner väl inte riktigt till. Skådespelarna är underhållande att se på, särskilt Marie och ostronodlaren. Jag gillar varken att alla i gänget är som omogna tonåringar eller tvåsamhetssensmoralen. Dock håller jag öppet för att filmen kunde få en fyra om jag såg om den. Jag ska själv tillbringa helgen på en lägergård med mitt gamla kompisar och hoppas på betydligt mindre dramatik.
larox
2014-05-02
härligt, realistiskt relationsdrama med strålande skådespelare. Skön i alla vinklar och vrår, griper tag och engagerar, skön, medryckande stämning trots att tragedin lurar bakom hörnet...
lucius
2014-05-02
Livfulla karaktärer och bra skådespeleri. Hade jag varit lite mer sentimental hade det nog blivit en fyra
eyescan
2014-03-02
Skön stämning, gripande story nära en 5:a.
FUR
2013-05-25
Den är väldigt ojämn, kan jag tycka, men nivån höjs verkligen mer än märkbart under sista timmen. Jag både gillade och hade lite svårt för all problematik utöver det som verkligen kom upp till ytan som det bara hintades om. Lika ambivalent kände jag mig för det väldigt amerikaniserade soundtracket; det gjorde sig verkligen ibland men hade kunnat varit roligt med någon fransk låt. Hur som helst stundtals otroligt stark!
Rune2000
2013-04-12
Såg den för ett halvår sen och minns ingenting av filmen. Tur att jag satte betyget direkt efter att jag såg den, annars hade det varit svårt att göra det nu!
myslas
2013-02-24
Helt ok film, men saknar det där lilla extra som gör den minnesvärd. Inte ens ens en så fantastisk skådis som Cotillard lyfter filmen nämnvärt.