2.9

Little Woods

I åratal har Ollie illegalt hjälpt invånare i hennes oljeboomstad i North Dakota att få tillgång till kanadensisk medicin och sjukvård. När myndigheterna börjar misstänka något förbereder hon sig för att sluta, men dras istället in djupare efter en desperat vädjan från sin syster.

Originaltitel Little Woods
Regissör Nia DaCosta
Manus Nia DaCosta
Genre Kriminalare, Thriller, Western, Drama, 2010-tal
Skådespelare Tessa Thompson, Lily James, Luke Kirby, James Badge Dale, Lance Reddick, Charlie Ray Reid, Brandon Potter, Jeremy St James, Ryan Downs Hayden, Elizabeth Maxwell, Luci Christian, Morgana Shaw, Jason Newman, Joe Stevens, Amparo Garcia-Crow

StureStenhög
2019-07-26
Nog har man sett den här typen av socialrealistisk independentfilm förut allt, men här är det framför allt utmärka insatser av Tessa Thompson och Lily James som får den att lyfta lite. De känns väldigt trovärdiga som systrar med en trasslig relation, och filmen skildrar på ett övertygande sätt svårigheten i att ta sig ur den onda spiral som fattigdom och kriminalitet kan medföra. Intressant som omväxling också att fokus ligger på USA:s nordliga gräns, det finns väl en poäng med det får man anta. Överhuvudtaget känns det som en film som är aktuell i flera av de aspekter som behandlas, men detta utan att den har behovet att hamra in hur viktig den är. Känslan av en flyktig standardrulle kommer man dock aldrig helt ifrån