3.9

Live and Become

Ensam och föräldrarlös placeras den nioåriga etiopiske pojken Solomon hos en fransktalande adoptivfamilj i Jerusalem. Vi får följa hans uppväxt i det nya landet: genom tonårsångest, identitetssökande och kärleksproblem.

Originaltitel Va, vis et deviens
Regissör Radu Mihaileanu
Manus Radu Mihaileanu, Alain-Michel Blanc
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Yaël Abecassis, Roschdy Zem, Moshe Agazai, Moshe Abebe, Sirak M Sabahat, Roni Hadar, Yitzhak Edgar, Rami Danon

Salvation_Mind
2014-11-01
En film som lyckades beröra en gång på gång, bra jobbat.
Rele
2012-05-26
En gripande och bra film. Alla skådespelare är inte så duktiga men jag ger ändå en stark fyra.
#54
2010-05-30
Gripande utan att ta till banal sentimentalitet. Jag gillar den!
die_Kristina
2010-05-06
Väldigt stark film. Intressant och gripande. Filmen lämnar inte sinnet när den är slut, vilket är ett säkert tecken på dess tänkvärhet och förmåga att beröra. Stark fyra!
WillyV
2010-02-02
Stark fyra, gripande och hudnära. Det finns ett antal extremt starka scener. Berör frågor från allt till rasism till Israel/Palestina till flyktingfrågor till familjerelationer till att växa upp, som person och i en främmande kultur. Oftast lyckas man dessutom balansera det hela. Mycket bra grundstory. Mamman/Yael är klart skickligast i ensambeln. Det finns en del inslag (främst ett par för medelmåttiga skådesspelare och några nästan såpiga scener) som håller en femma borta, men som sagt så blixtrar den till rejält flera gånger. Det är sammantaget alldeles för få som sett denna, måste klassas som en "must-see".
MartinA
2009-11-22
En väldigt bra film med tydlig röd tråd, med bra berättarteknik. varje scen vill förmedla en känsla, och lyckas till 100%. Att inte en sådan här film får typ 7 oscar fattar jag inte.
Bewitched
2009-06-25
En riktigt gripande film, som är gjord på ett annorlunda sätt och med en originell handling, denna har man inte sett förut. Mkt sevärd!
dr.kristina
2009-04-06
En helt sanslöst vacker och gripande film. Den lille pojken som finner ett liv - ensam, övergiven, hittar han andra som hjälper honom att bli något. Go - live - become... Vilken kärlek att skicka i väg sitt barn för att få ett liv.
.Emma.
2009-03-29
Otroligt vacker och gripande film. Är väldigt svag för sånna här filmer och därför blir det en svag 5:a. Men det är samtidigt en otroligt bra film som jag tycker alla bör se.
merilina
2008-07-15