3.9

Livet är underbart

George Bailey har alltid försökt göra det rätta men tror nu han att han misslyckats och försöker därför ta sitt liv. Gud skickar då en ängel till jorden för att övertyga Bailey om att han trots allt har mycket att leva för.

Originaltitel It's a Wonderful Life
Regissör Frank Capra
Manus Frances Goodrich, Albert Hackett, Frank Capra
Genre Drama, Fantasy, Familjefilm, Romantik, 40-tal
Skådespelare James Stewart, Donna Reed, Lionel Barrymore, Henry Travers, Beulah Bondi, Thomas Mitchell, Ward Bond, Frank Faylen, Samuel S Hinds, Gloria Grahame, H B Warner, Frank Albertson

sawa
2018-12-02
Sebar. Lång. James Stewarts karaktär är lite för skrikig, och inte speciellt sympatisk (vilket den borde vara).
andmoreagain
2018-10-14
Alldeles för sentimental för det kalla hjärtat men filmen är ändock otroligt underhållande och chockerande socialistisk för att vara en amerikansk film. Tårarna sprutar från örat i smyg.
Pi-R
2018-02-17
Stewart skriker och apar sig, sentimentaliteten kladdar ner de flesta tillstymmelser till förmildrande ingridienser (främst i form an Barrymore och Travers), och två timmar är dessutom för långt för en film med såpass enkel story. Visst känner jag mig som Grinchen, men det här är helt enkelt inte bra... Slutet är inte bara tillrättalagt och krystat, utan dessutom rätt orimligt även på filmens egna preferenser. Dessutom oväntat ointressant rent tekniskt, även om Capras hantverk ändå syns och räddar från bottenbetyg
Ful_fisk
2018-01-03
En jättefin film med ett stort hjärta. Alltid ett nöje att se! Kanske James Stewarts bästa roll i karriären. Och jag älskar James Stewart!
myslas
2017-12-23
The original feel good movie. Finfint av Capra även om det blir lite väl sockersött för min smak ibland.
2017-11-19
En av de stora klassikerna!
2017-10-23
norenorama
2016-10-17
Jävigt trevlig! Sensory overload i slutet haha, behövde denna filmen ikväll.
MaxMackan
2016-09-15
Just nu den bästa film jag någonsin sätt. Det är ett underverk att få en sån sentimental karaktär som George Bailey så otroligt trovärdig. Mästerligt i manus, regi och skådespel. Jag känner mig bekräftad i mina livsmål. Den gav mig livsenergi. Jag grät. Något av det finaste jag sett. Jag var säkert i precis rätt sinnesstämning just ikväll, men det var längesen jag kände så starkt för en film.

2016-08-11
Den perfekte fyllefilmen på julaften.