3.7

Livets hjul

En ung pojke lever i ett flytande tempel på en vacker sjö, tillsammans med en gammal mästare som undervisar för honom om Buddha. Flera år senare upptäcker han sin sexualitet med en flicka som kommer till templet för att bli helad av mästaren. Han vill sedan inte stanna kvar utan henne, och ger sig ut i världen.

Originaltitel Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
Alternativ titel Spring, Summer, Fall, Winter...and Spring
Regissör Kim Ki-duk
Manus Kim Ki-duk
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Oh Yeong-su (II), Kim Jong-ho, Seo Jae-kyeong, Kim Young-min, Kim Ki-duk, Ha Yeo-jin, Kim Jung-young, Ji Dae-han, Choi Min
Filmnummer 20296

Skapad 2019-11-13 av

Zebulonm
2018-01-27
helt okey
2017-10-28
RustyFilm
2016-12-10
Ekonomiskt koncept som liknar upplägget i Kim Ki-duks tidigare film ”The Isle” (flytande bostad i en liten sjö som kameran aldrig lämnar och väldigt begränsat med skådisar). Nu bygger det har på ett helt annat tema och miljö. Men likheterna är stora. Tycker den här är något sämre än ”Isle” men man bjuds på mängder med rogivande stillhet och lite fascinerad blir man nog trots allt. Mycket är det av djursymbolism och dörr. Lite är det av mänsklig dialog och vägg (detta förstås nog endast om man sett filmen).
#54
2015-08-30
Fin film, om man bortser från vissa detaljer.
BrutusBeefcake
2015-07-20
Här spelar verkligen Kim Ki-duk på rätt strängar för mig, det är läckert, varmt, kallt, hoppfullt, hopplöst och ja, så där lagom djupt som passar mig som handen i handsken. Episodindelningen är verkligen effektiv för berättandet och jag tror inte filmen hade funkat utan den. Det stillsamma och härliga blandas bra med de lite mer tyngre bitarna. En nästintill perfekt film enligt mig, om man skall vara lite petig så kunde ändå slutet ha varit mer tillfredställande men jag är ändå riktigt imponerad. (14/15)
2015-01-06
Vilken fantastisk vacker film både i dess foto och på ett själsligt och mänskligt sätt.
alexafshar
2014-11-20
Den typ av filmer borde göras mer!
Salvation_Mind
2014-08-14
Väldigt fin miljö, gubben är skön, inspirerande och intressant. Grabben är osympatisk och rent ut sagt fel konstruerad. En film som håller sig på ytan och i mitt tycke har svårt att rycka tag och gå in på nå personligt djup överhuvudtaget.
void0
2014-01-01
Vacker film, men störde mig lite för mycket på flera saker vilket gör att jag inte kan sätta ett högre betyg.
hestret
2013-07-21
Under de första episoderna är jag helt med båten, men det går tyvärr utför fram mot slutet där det blir lite för övertydligt med flashbacks och grejer. Fotot går ju inte direkt att klaga på, men vi serveras ju inte med ett överflöd fantastiska kompositioner, utan det är mer bara vanliga naturbilder med vaniljsmak om jag ska vara hård. Det var jag lite besviken på och den största credden ska ju gå till de som scoutade fram den här platsen att spela in filmen på. Skådespelet är heller inget jag höjer på ögonbrynen för, men det är väl inte direkt poängen. Det var helt enkelt en solid film på de punkterna. Musiken är dock effektiv. Det känns lite som att temat med livets hjul inte var tillräckligt inarbetat - det var mest som att det fanns där, vi fick våra olika episoder och så var det inget mer med det. Simpelt och utan riktig substans, tyvärr. Lite förutsägbar också ska man ju säga. Men de enkla och meddragande episoderna i början av filmen lyfter upp slutbetyget till en stark medeltrea.