3.7

Livets hjul

En ung pojke lever i ett flytande tempel på en vacker sjö, tillsammans med en gammal mästare som undervisar för honom om Buddha. Flera år senare upptäcker han sin sexualitet med en flicka som kommer till templet för att bli helad av mästaren. Han vill sedan inte stanna kvar utan henne, och ger sig ut i världen.

Originaltitel Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
Alternativ titel Spring, Summer, Fall, Winter...and Spring
Regissör Kim Ki-duk
Manus Kim Ki-duk
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Oh Yeong-su (II), Kim Jong-ho, Seo Jae-kyeong, Kim Young-min, Kim Ki-duk, Ha Yeo-jin, Kim Jung-young, Ji Dae-han, Choi Min
Filmnummer 20296

Skapad 2019-12-15 av

mammene
2020-06-06
Ja var ska man börja, finns så mycket detaljer här som berör, utan att egentligen visa så mycket så får man fram mer. Miljön är helt fantastisk, ren och skarp och rik på symboler, undantaget är ormarna och kanske till viss del människan. Här kan man fundera på biologi och miljö. Uppdelningen av årstiderna känns viktig, det är mycket dörrar och lite väggar, intressant. Ja, berättelsen väcker mycket djupa funderingar som jag verkligen tycker om, man behöver inte alla svar, men de tål att funderas över och diskuteras med en vän. Jag blir glad att det görs sådana här filmer, finns hopp för mänskligheten trots allt.
StureStenhög
2020-04-28
Tre sedda filmer känns väl som något slags minimum för när man kan börja betrakta någon som en favoritregissör, och Kim Ki-duk är där för mig nu. Han har verkligen en förmåga att skapa filmer som känns helt unika. Det är så stilsäkert och distinkt. Den här filmen kände jag nästan på en gång att jag skulle gilla, och så reagerar jag väldigt sällan. Mycket beror det nog på att jag föll direkt för den helt fantastiska miljön, vore det inte för ormjävlarna, så hade det nästan varit lockande att bosätta sig där. Bra social distansering. Livsvisdomarna kan kanske ses som lite simpla, men det kanske alla livsvisdomar är, och det är i vilket fall som helst sättet de presenteras på som är helt magnifikt. Jag uppskattar det enkla och avskalade i berättandet. Här finns inget behov att förklara sedvänjorna och varenda liten detalj, man fattar tanken på ett ungefär ändå, och det går ju alltid att googla i efterhand ifall man är intresserad. Just det mystiska och exotiska, för en västerländsk tittare, är en stor del av behållningen. Anmärkningsvärt annars hur djupt alla i den här filmen verkar sova, det måste vara något buddistiskt
Zebulonm
2018-01-27
helt okey
RustyFilm
2016-12-10
Ekonomiskt koncept som liknar upplägget i Kim Ki-duks tidigare film ”The Isle” (flytande bostad i en liten sjö som kameran aldrig lämnar och väldigt begränsat med skådisar). Nu bygger det har på ett helt annat tema och miljö. Men likheterna är stora. Tycker den här är något sämre än ”Isle” men man bjuds på mängder med rogivande stillhet och lite fascinerad blir man nog trots allt. Mycket är det av djursymbolism och dörr. Lite är det av mänsklig dialog och vägg (detta förstås nog endast om man sett filmen).
#54
2015-08-30
Fin film, om man bortser från vissa detaljer.
BrutusBeefcake
2015-07-20
Här spelar verkligen Kim Ki-duk på rätt strängar för mig, det är läckert, varmt, kallt, hoppfullt, hopplöst och ja, så där lagom djupt som passar mig som handen i handsken. Episodindelningen är verkligen effektiv för berättandet och jag tror inte filmen hade funkat utan den. Det stillsamma och härliga blandas bra med de lite mer tyngre bitarna. En nästintill perfekt film enligt mig, om man skall vara lite petig så kunde ändå slutet ha varit mer tillfredställande men jag är ändå riktigt imponerad. (14/15)
2015-01-06
Vilken fantastisk vacker film både i dess foto och på ett själsligt och mänskligt sätt.
alexafshar
2014-11-20
Den typ av filmer borde göras mer!
Salvation_Mind
2014-08-14
Väldigt fin miljö, gubben är skön, inspirerande och intressant. Grabben är osympatisk och rent ut sagt fel konstruerad. En film som håller sig på ytan och i mitt tycke har svårt att rycka tag och gå in på nå personligt djup överhuvudtaget.
void0
2014-01-01
Vacker film, men störde mig lite för mycket på flera saker vilket gör att jag inte kan sätta ett högre betyg.