2.7

Livstid

David Lindholm, en av Sveriges mest kända och respekterade poliser, hittas mördad i sin säng och blir löpsedelstoff över hela landet. Misstankarna riktas omedelbart mot hans unga hustru Julia, som anklagas för mordet på den äkta maken och bortförandet av deras försvunne fyraårige son. Kvällspressens kriminalreporter Annika Bengtzon är själv mitt uppe i en plågsam skilsmässa med hotande vårdnadstvist. När hon försöker fly in i arbetet med mordfallet och sökandet efter den försvunne Alexander upptäcker hon att David Lindholm dolt ett mörkt förflutet med många hemligheter. Baserad på romanen "Livstid" av Liza Marklund från år 2007.

Originaltitel Livstid
Alternativ titel Annika Bengtzon: Livstid, Lifetime
Regissör Ulf Kvensler
Manus Antonia Pyk
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Malin Crépin, Björn Kjellman, Leif Andrée, Kajsa Ernst, Erik Johansson (II), Richard Ulfsäter, Felix Engström, Ellen Jelinek, Jonas Malmsjö, Sandra Andreis, Christopher Wollter, Tanja Lorentzon, Johan H:son Kjellgren, Anders Palm, Niklas Åkerfelt

2021-07-24
Blev positivt överraskad faktiskt!
2018-01-23
Jag bara hatar dom här otroligt värdelösa filmerna!!!
2017-07-29
Känns verkligen som att den är påväg mot en trea men det blir en liten fis till slut på något sätt. Stark tvåa! Bäst hittils!
supermancover
2017-07-27
Alltså det fanns en del riktigt bra inslag och storymässigt så håller den relativt bra faktiskt. Vet inte riktigt vad det är som gör att den inte håller, men utförandet är taffligt.
Rele
2017-07-17
En Annika Bengtzon film. Jag ger alla fall en stark tvåa. Manuset och regin var inte värda så mycket, men några skådespelare höjde betyget.
Murvel48
2016-01-17
Som vanligt spretar det åt alla håll med en massa turer och en massa människor. Det blir nästan olidligt till slut. Om dom åtminstone hade skippat familjetjafset.
Djason
2014-03-31
Ganska svag film, börjar bra men tappar ju närmare man kommer slutet. Hon är inte dålig den där Annika Bengtzon, hon borde bli snut istället, grym på att lösa brott.
Hedvigsofiia
2013-12-25
Kul att se en kriminalare med fokus på journalistiken istället för polisenheten. Första gången jag såg en deckare i denna serien och jag gillade Annika. Dock tycker jag att filmen byggdes upp väldigt bra med många olösta trådar, dock faller den för mig och blir för tunn på slutet. Känns som att de gjorde en bra början men sen inte orkade göra ett bra slut. Så ganska så bra film, tyckte om skådespeleriet och uppbyggnaden av spänning men slutet blev riktigt tunt.
Jennyshima
2013-10-25
Nej det här tyckte jag inte var så bra. Jag somnade när jag skulle titta och det är ju inget bra betyg till någon film. Synd om skådespelarna som gör vad de kan. Jag minns att jag inte var så förtjust i boken heller.
RichardEk
2013-06-29
Snäppet bättre än de föregående filmerna, om än drag av onödigt iscensättande av hjältemodiga företag. Här är berättelsen dock mer intressant än i de tidigare filmerna/böckerna, med en finurligt, feministiskt inlindad, kritik av den samhälleliga/mediala hyllningen av "starka" personer. Medryckande är även händelserna i Bengtzons privatliv, en utveckling som Malin Crépin väl lyckas skildra med förhållandevis små och behärskade uttryckssätt.