3.4

Ljus i natten

Två berättelser korsar varandra som av en händelse. Khaled, en flykting från Syrien, glider in till Helsingfors som fripassagerare på ett fartyg för att söka asyl. Handelsresande Wikström lämnar sin alkoholiserade hustru, säljer sitt skjortlager och satsar alla pengarna på poker. Han öppnar restaurang och anställer Khaled som diskare.

Originaltitel Toivon tuolla puolen
Alternativ titel The Other Side of Hope
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki
Genre 2010-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Sherwan Haji, Sakari Kuosmanen, Kaija Pakarinen, Niroz Haji, Janne Hyytiäinen, Ilkka Koivula, Nuppu Koivu, Simon Al-Bazoon, Kati Outinen, Tommi Korpela, Ville Virtanen, Mirja Oksanen, Maria Järvenhelmi, Taneli Mäkelä, Elina Knihtilä, Timo Torikka

Spidde
2017-12-11
En positiv överraskning. Bra skådespel, stark story, oväntat mäktigt soundtrack och lagom bisarr. Jag såg den på en biograf i Berkeley vilket förstärkte det bisarra i upplevelsen. Filmen gör kanske ingen jättebra reklam för Finland (säkert kort att undvika sushin och hålla sig till de kareliska pirogerna) men känns ändå småmysig.
mammene
2017-12-10
En nedtonad komedi skulle jag vilja kalla det här, för även om det är ett allvarligt ämne och lite otäckheter, blir det småroligt och mycket varmt. Kaurismäki gör film på sitt vis, det gillar jag, och det känns mycket finskt i mina ögon.
foppa99
2017-11-08
svagt för att vara Kaurismäki.
MilkMonkey
2017-09-14
kanske lite väl tokrolig (sushi) . . men annars bra, typisk Kaursmäki "tar upp ett aktuellt ämne, men är inte intresserad av realism"-film med föregående talares ord
StureStenhög
2017-08-15
Jag är inte så väl bevandrad i Kaurismäki, så det är möjligt att jag missar något, men jag har svårt att se poängen med det här. Filmen tar upp ett aktuellt ämne, men är inte intresserad av realism, och har inget att säga om det utöver det uppenbara. På sina ställen verkar det som att den vill vara en komedi, men det blir inte så mycket av det heller (vilket nog förvisso var lika bra). Jag får väl gissa att den bara vill skapa en värld som man ska trivas i, men det kan jag aldrig påstå att jag gjorde
Doddedronten
2017-04-25
Den växte dagen efter, var lite för trött och sliten när jag såg den. Mycket lågmäld, crazy humor, trots det allvarliga ämnet. Underbart soundtrack. Att se höjdpunkter från en presskonferens om filmen på Youtube var pricken över i:et.
annihilat0r
2017-04-08
"Toivon tuolla puolen" upplevde jag en kylslagen vardagskväll på Biografteatern Scala i Ystad. Upplevelsen var som balsam för själen; manuset exakt så högkvalitativt och exakt så Aki Kaurismäkiskt som jag enbart hade vågat hoppats på. Jag promenerade hemåt med minnet av alla rysningar längs armarna och en väldig tacksamhet inombords för att jag hade fått möjligheten att uppleva modern filmkonst när den är som vackrast.
KimEkberg
2017-04-05
den är vad den är, och det är bra. men det är farligt för regissörer att bli för mycket sin stil, och att inte efter ett tag känna att de bara plockar russinen från tidigare filmer. gillar mycket att det politiska anspråket finns kvar också. det tål att utvecklas ännu mera.
stgurgel
2017-03-28
En härligt mysig och torrt rolig film som nästan balanserar på kanten till parodi på finskhet och Karusmäki-stil men när resultatet blir så här bra är det inget jag klandrar den för
Ful_fisk
2017-03-24
Härligt, Kaurismäki! Kan tycka att det dröjer lite väl länge innan de båda huvudpersonerna träffas (filmen handlar ju trots allt i huvudsak om deras relation) men överlag finns här inte mycket att kritisera. Väldigt trivsam, rolig, dramatisk och bra film som tacklar sitt tunga ämne med torr humor och uttryckslösa huvudpersoner, vilket är otroligt fräscht och betryggande att se i en tid då alla filmer om flyktingar brer på de stora känslorna med tårar och ångest. Ljus i natten är inte någon laddad film, men den lämnar ändå ett större intryck än det mesta. Kan bli en fyra vid omtitt!