3.5

Ljusår

Filmens rum är inte så stort till ytan. Dess hjärta är det soldränkta kökslandet, omgivet av en gammal buxbomshäck. Mot gatan i väster ett tätt syrenbuskage, i norr korsvirkeslängan, hallonsnåren mot grannen i söder och den frodiga kaprifolen mot den vildvuxna "parken" i öster. Uthus, hönsgård, murad komposthörna och kryddträdgård. Jättehagtornen som trängs med det knotiga äppelträdet. Getingarnas inre liv i björkstammen och så ett myller av fågel vid alla årstider; de bofasta, de tillfälliga och de förbipasserande.

Originaltitel Ljusår
Regissör Mikael Kristersson
Manus Mikael Kristersson
Genre Dokumentär, 2000-tal

2010-03-13
Väldigt långsam men den har ändå mycket mer fart än Mikael Kristersson andra filmer.
Kulturgam
2010-03-08
Jag är både naturmupp och eftertänkssam men det här var verkligen ingenting för mig. Substanslöst och väldigt pretto.
Bruneholm
2010-03-06
låååångsaaaamt....aaaaaaahhhhh
HerrArne
2010-02-08
En romantisk komedi för naturmuppar i ett tempo som gynnar eftertanke. Ljudarbetets precision lyfter helheten till nästan kontemplativa nivåer.
Bambini
2010-01-03
Lanzetta - Jag tror tvärtom att de flesta förstår att detta är ett verk av någon som både är otroligt tekniskt skicklig samt har ett övermänskligt tålamod. Mängden tid han lagt ned på sina filmer är säkert helt makalös, men trots det skickliga hantverket är det många med mig som har svårt att sitta på helspänn genom hela filmen. Mycket är fint, mycket är bra, men se den 10 minuter i taget. Knappt möjlig att sätta betyg på.
Kitt
2009-12-31
Undrade också vart hösten tog vägen...
shaitan
2009-07-18
Ligger nog rätt mycket arbete bakom "vanliga" naturdokumentärer också. Det som skiljer här kan ju vara att det är lite mindre "uppgjorda" scener. Vart tog favoritårstiden hösten vägen förresten?
Lanzetta
2009-07-06
Tror inte många här förstår vilket otroligt arbete som ligger bakom detta projekt. Skräm er inte av tråkiga kommentarer. Jag såg denna på en 36" i mitt vardagsrum och med väldigt bra ljud. Och vilken fantastisk upplevelse, den tackar jag Mikael för!
robbot
2009-02-27
Var kan man hitta denna? Någon som vet?