Ljuset håller mig sällskap

Den världsberömde filmaren Sven Nykvist i en unik dokumentär av sonen, regissören Carl-Gustaf. Nykvist är synonymt med filmkonst och genom stora regissörer berättas historien om denne ljusets mästare och cinematografiets nyskapare. Bland annat Woody Allen, Stellan Skarsgård, Gene Rowlands, Ingmar Bergman, Susan Sarandon, Melanie Griffith, Erland Josephson, Harriet Andersson, Bibi Andersson och Richard Attenborough medverkar.

Originaltitel Ljuset håller mig sällskap
Alternativ titel Light Keeps Me Company
Regissör Carl-Gustav Nykvist
Manus Carl-Gustav Nykvist, Gudrun Nykvist, Michal Leszczylowski
Genre Dokumentär, 2000-tal

2013-09-08
Varm och bra dokumentär om Sven Nykvist, gjord av hans son Carl-Gustav Nykvist. Ifall man beundrar denne filmfotografs konst så är denna film klart sevärd. Intervjuer med allt från Ingmar Bergman till Woody Allen och Richard Attenborough.
polishe
2011-07-12
Himla intressanta intervjuer och exempel ur filmer som han har arbetat med. Dokumentären i sig är rätt segt gjord, och därför en trea, men i och med att Nykvist själv uppenbarligen är/var en utomordentligt begåvad och originell person (vilket dokumentären också lyckas lyfta fram) finns det ingen tvekan om att den ändå är värd att se.
AddeColciago
2010-12-22
Väldigt fint och synnerligen intressant porträtt av Nykvist med hur många celebriteters röster som helst. Fint komponerad.
haajen
2010-12-05
Småseg dokumentär om ett geni, sevärd för alla intervjuer och filmklipp.
Rune2000
2010-11-26
En bra men inte särskild märkvärdig dokumentär som ger oss en vinklad inblick i Sven Nykvists liv. Intervjun med Ingmar Bergman var helt klart intressant men det känns som att inte alla detaljer kommer fram.
TobiasRydén
2008-07-04
Fin och välbeskrivande dokumentär om Nykvist, en solklar trea.
goeran
2006-12-11
En intressant men något panegyrisk dokumentärfilm om Sven Nykvist.
eponinethen
2006-11-08
Inte särskilt bra film, men blir peppad att se fler av Sven Nykvists filmer...
FilmGuden
2006-11-04
Intressant och alltid väldigt kul med Svenskar som får beröm av utländska personer.
Unleashed747
2006-10-26
Bra och intressant dokumentär. Sven Nykvist kunde verkligen sin sak.