3.3

Local Hero - Byns hjälte

Den store oljemagnaten Felix har planer på att bygga ett raffinaderi i Skottland. I tron att hans anställde, MacIntyre, är skotte skickas han över för att köpa upp en strandremsa och lösa ut byborna. Men som så ofta är det någon som sätter käppar i hjulet.

Originaltitel Local Hero
Regissör Bill Forsyth
Manus Bill Forsyth
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Burt Lancaster, Peter Riegert, Fulton Mackay, Denis Lawson, Norman Chancer, Peter Capaldi, Rikki Fulton, Alex Norton, Jenny Seagrove, Jennifer Black, Christopher Rozycki, Gyearbuor Asante

Raimo_1985
2019-12-09
Tänker att det ändå måste varit svårt att sälja in den här filmen med dess historia, men jag älskar den här filmen!
2015-09-29
Rekommenderad 4? Nä, den här filmen saknar helt driv och berättelse. Småtrevlig och sådär visst, men är inte sådär genomcharmig som andra liknande filmer. Finns heller ingenting här som liksom tilltalar mig vare sig emotionellt eller intellektuellt. Slätstruken tvåa.
AddeColciago
2015-07-27
Gillar att den är så lågmäld. Samtidigt -- den lossnar inte riktigt. Kontrasten med Knopflers melankoliska musik bidrar mycket.
Laasse
2015-02-15
En ganska blek historia som på något underligt sublimt sätt utvecklas till en fantastiskt charmig film.
Björkman
2014-11-22
Är snäll och ger en svag tvåa för budskapet. I övrigt finns det inte mycket gott att hitta i denna rulle. Tempot är mycket lågt, det är ett överflöd av onödiga scener som kunde klippts bort och dialogerna är antingen märkliga eller helt enkelt ointressanta. För oseriös för att bli drama och för tråkig för att bli komedi. Det finns ett antal andra negativa aspekter jag kan ta upp, men väljer att stanna här. Inte sevärd.
#54
2014-10-21
Mysig film.
tandersten
2013-11-25
Såg om denna, händer egentligen inte mycket i filmen men småtrevlig.
StureStenhög
2011-09-05
En väldigt trivsam film som trots att den inte känns helt idealiskt strukturerad faktiskt funkar. Jag tycker nog egentligen att en sån här film ska lyckas fånga byn och dess innevånare på ett mer levande sätt, och jag vet inte om jag tycker att man lyckas särskilt bra med att skildra huvudpersonens attitydförändring heller. Men samtidigt uppskattar jag också att filmen smyger sig in på mig som åskådare på ett mer subtilt sätt.än vad man är van vid, och man kan ändå förstå varför man som besökare skulle kunna bli väldigt fäst vid den här platsen. Jag gillar också att man lyckas undvika stora-onda-företaget-stereotypen som man alltid ser i dessa filmer annars. Det är kanske just filmens förmåga att vara mer balanserad som gör att den känns lite speciell fastän den följer en väl inövad mall. Eller så är det bara Knopflers soundtrack som är så fantastiskt att man struntar i allt annat

2010-11-26
helt okej