3.2

Löftet

Samma kväll som polisen Jerry ska gå i pension åker han till en mordplats. En åttaårig flicka har blivit våldtagen och mördad. När han möter flickans föräldrar lovar han att fånga hennes mördare - ett löfte som snart påverkar hela hans tillvaro.

Originaltitel The Pledge
Alternativ titel The Pledge - Löftet
Regissör Sean Penn
Manus Jerzy Kromolowski, Mary Olson-Kromolowski
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Jack Nicholson, Sam Shepard, Helen Mirren, Aaron Eckhart, Harry Dean Stanton, Tom Noonan, Mickey Rourke, Patricia Clarkson, Vanessa Redgrave, Robin Wright, Benicio Del Toro, Lois Smith, Dale Dickey, Wendy Donaldson

Skapad 2019-10-30 av Loomis
Sean Penn som också är en utmärkt skådespelare gör här sin tredje och bästa film som regissör, Löftet som bygger på en roman har en något annan uppbyggnad än vad det gäller andra traditio...   Läs mer »

Körsbär
2019-03-24
Det blir ingen hollywood ending, vilket gör att det känns som att filmen saknar ett slut. Karaktären får ingen upprättelse. Jack Nicholson spelar dock rollen superb!
annri9
2017-06-23
Sådana här filmer är bland det bästa jag vet. Suggestiv och långsam handling med trovärdiga skådisar. Önskar att jag hade den osedd.
2016-08-19
Väldigt bra och välspelad film som balanserar precis på gränsen mellan drama och thriller. Nicholson gör ingen typisk Nicholson-roll men det är inget man tänker på.
AlbinWesley
2016-05-03
Väldigt antiklimaktisk upplösning, men i efterhand är otillfredsställelsen ganska så elegant åstadkommen. Flertalet högpresterande skådespelare i en bra och spännande dekonstruktion av kriminalthrillern.

2016-04-27
Riktig bra film. Ubehagelig å se på samtidig som den er spennende. Nicholson er som vanlig fenomenal. +4.
Roswall
2016-01-30
Nej, jag tycker det är förutsägbart, och oklara grejor händer som tillhör genren men som i verkligheten känns udda. Slutet känns lite jahapp istället för baam.
Andreas_
2016-01-06
Trots stora brister så blir betyget relativt högt från mig, tycker det är trots allt en väldigt bra film men som kunde ha varit ett mästerverk om den gjorts på rätt sätt, vilket Sean Penn tyvärr misslyckas med. Filmen är baserad på en gammal Schwezisk bok och det har även gjorts en film på 50 talet som denna film då nästan blir en slags remake av, förflyttad till nutid. Det är dock där som denna film spricker en aning, Sean Penn lyckas inte överföra filmen till nutid på ett bra sätt utan det lämnar istället öppet för en massa dåliga detaljmissar på sina ställen, saker i utredningen som inte alls varit ett problem att utreda med dagens teknologi eller tänkande men som på 50 talet lätt hade kunnat missas av polisen, vilket verkligen drar ner betyget en aning. Många bra skådisar i minimala cameo roller som görs väldigt bra men det är dock Jack Nicholsons film från början till slut, kan vara hans bästa roll efter gökboet och the shining, han är helt lysande och filmen är värd att se endast för honom. Så jag rekommenderar trots allt denna bortglömda lilla pärla men skulle nog hellre se originalet om jag fick välja igen, originalet heter It Happened In Broad Daylight. Betyget blir ändå en svag 4:a för riktigt bra skådespelarinsatser samt för spänningen filmen igenom, var bäst första gången man såg den men då missade man lätt mördaren oxå. Om filmen görs om igen så hoppas jag att den flyttas tillbaka till 50 talet, för det skulle göra den mycket mer realistisk.
UFO_lars
2015-06-18
Tveksam film. Trots stjärnspäckad uppsättning och stjärnregissör så blir det inte särskilt intressant utan hela filmen känns ganska tam och den griper aldrig riktig tag i mig utan jag känner att jag mest väntar på att Jerry ska gå i pension.
QuiNonStultus
2015-06-05
Rätt välspelad film, rätt mycke stjärnor, liksom, men.. Och jag säger sällen detta, lite väl hård på missärfaktorn va?
AlaRegularis
2015-06-02
Välspelad film som är både spännande och till slut tragisk. Den dock känns väl seg på sina ställen. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om slutet, där är jag kluven, men Jack Nicholson är, som alltid, lysande.