3.5

Logan: The Wolverine

I en nära framtid tar en sliten Logan hand om en sjuk Professor X, i en gömma nära den mexikanska gränsen. Men Logans försök att hålla sig undangömd från världen och sitt förslutna ställs plötsligt på sin spets när en ung mutant anländer och som visar sig förföljas utav mörka krafter.

Originaltitel Logan
Alternativ titel Wolverine 3
Regissör James Mangold
Manus James Mangold, Michael Green, Scott Frank
Genre Action, Drama, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Hugh Jackman, Patrick Stewart, Dafne Keen, Boyd Holbrook, Stephen Merchant, Elizabeth Rodriguez, Richard E Grant, Eriq La Salle, Elise Neal, Quincy Fouse, Jason Genao, Hannah Westerfield, Bryant Tardy, Ashlyn Casalegno, Alison Fernandez, Parker Lovein

Rele
2019-03-15
En spännande film, men alldeles för mycket onödigt våld. Jag ger en trea.
dudson
2019-03-03
Skön dystpopisk road movie med en sliten Jackman. Som var rejält fläskigt våldsam. Den där tjejen var fan rejält jobbig & dryg. Stewart var såklart given i sin slit roll. Schysst filmupplevelse!!
Therecensent
2019-01-26
Riktigt bra. Andra gången jag såg den gick den rakt in och allt stämde. Det är snarare en våldsam road Movie på 70-talsvis i ganska lugnt tempo än en lättsmält superhjältefilm. Bra agerat, flickan i filmen är duktig och den är snyggt filmad. Men som sagt detta är ett ganska lugnt men våldsamt drama ingen popcorn film med oneliners. Stark fyra nära femma!
Murvel48
2018-10-24
En rätt tradig film - och rätt osympatisk på flera sätt.
karlmats
2018-08-19
Jackman är tillbaka som en av mina favoritsuperhjältar och här får vi en rejäl avvikare från vad som normalt serveras i den här genren. Det är skitigt och mer jordnära, Logan har åldrats och detsamma gäller Professor X som spelas briljant av en 77-årig Patrick Stewart som är lika briljant som vanligt trots åldern. Dafne Keen gör en suverän insats som barnskådis och påminner lite om en ung Rooney Mara. Även riktigt kul att se Stephen Merchant i en roll där man knappt känner igen honom. Riktigt välskrivet och välregisserat och det är kul att man lyckas så pass bra med sina ambitioner. Det är en stark 3a.
ilgoga
2018-02-19
Har väldigt svårt att betygsätta denna. Hade detta varit en helt egen Wolverine-film utan allt bagage från de tidigare i detta universum så hade jag nog tyckt den var riktigt bra, men nu är det ju inte så och detta drar ner den. Tycker att den andra klonen är ett lat val också. Men Jackman är tung i rollen och övriga gör också bra ifrån sig.
2018-02-18
Om det här var sista filmen i X-men / Wolverine-serien är jag mer än nöjd, för den här kom som en smocka. Våldsam, dystopisk och mer "down to earth" än alla andra av Marvels moderna filmer. Det här är långt ifrån käcka effektbaserade filmer som Avengers eller valfri superhjälte och det funkar alldeles utmärkt. Jackman, Stewart och tjejen gjorde alla mycket bra ifrån sig här.
PiratDjinn
2018-02-10
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här. Filmen är ju mer drama än action, och det är relativt enkelt att förutsäga vad som kommer hända. Men jag gillar ändå filmen. Det jag ogillar är att den gör en "Red dead redemption" med en karaktär som jag följt sedan jag kunde läsa. Det känns helt fel i hela kroppen när filmen är slut, och jag är riktigt arg på manusförfattarna för det man har gjort.
Jamesa
2018-02-04
Bra berättelse, en av de bästa superhjältefilmerna på längre tid.
arruba
2018-01-25
Utöver Dark Knight trilogin så är detta det bästa jag sett bland superhjältefilmer, Logans smustiga, mänskliga, råa och sårbara karaktär är så välskriven att man bitvis funderar på om nästan alla superhjältefilmer borde skrivas om. Wow.