3.5

Lola

Blå Ängel-inspirerad melodram om tjänstemannen Von Bohms förälskelse i den förföriska mansslukerskan Lola.

Originaltitel Lola
Regissör Rainer Werner Fassbinder
Manus Rainer Werner Fassbinder, Pea Fröhlich
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Armin Mueller-Stahl, Barbara Sukowa, Mario Adorf, Matthias Fuchs

StureStenhög
2021-07-14
Det är en okej film det här, men det är den svagaste som jag har sett av Fassbinder så här långt, och det finns inget som riktigt fångar mig med den. Det finns en del intressanta intriger och det finns viss potential i hur man låter den här staden bli ett mikrokosmos som säger något om samhället i stort. Schuckert är också en småkul svinpäls-karaktär, men i övrigt tycker jag nog att persongalleriet lämnar en del att önska, inte då minst Lola själv. Jag tycker inte att Barbara Sukowa lyckas frambringa den karisma som hennes karaktär borde kräva, men jag uppskattar åtminstone att Fassbinder inte utmålar henne som ett offer. Det finns en ansats till komplexitet som dock aldrig riktigt blommar ut. Hyfsat stark tvåa
Andreas123
2016-10-24
Politiskt klarsynt om både relationen mellan arbetarklassen och kapitalisterna, kontinuiteten i den tyska kapitalismens utveckling (vad har egentligen förändrats sedan nazismen?), relationen mellan den politiska byråkratin och kapitalisterna, samt sist men inte minst, vad kapitalismen gör med människornas relationer och tankesätt.
HerrArne
2012-08-15
Vilka färger och vilken scenografi! Och dessutom en underbar Barbara Sukowa. Stark fyra.
Francoise
2008-05-18
Fassbinder är fin form. Sammanbrott på scen har alltid fascinerat mig...
AudreyHorne
2008-02-21
jättebra ju
hampushoney
2008-02-10
Fassbinders kameraarbete är helt lysande. Ljussättningen passar perfekt till filmens tematik, skådespeleriet och musiken är superbt utförda. En klar femma!
niklaseriksson
2008-01-17
Tematiskt mycket intressant, vardagsdramatiskt och simpelt, ändå mycket fängslande. Fassbinder var en mästare på att gräva fram såväl människans ljusa sidor som dess mörka och sedan ställa dem emot varandra. Utöver detta, lekfull och innovativ ljussättning. Återigen, riktigt bra!
Tonti
2008-01-16
Fassbinder på topp!
KimEkberg
2007-09-04
snyggan och koolan. bitsk och fräck.
jep
2007-04-05
Fassbinder är precis som sin förebild Sirk bra på att skapa underliggande dramatik i vardagen. De sociala mönstren kan man inte värja sig mot.