3.4

Lola

En dagdrömmare, en amerikansk soldat och en nybliven miljonär är alla ute efter kabarésångerskan Lola. I Nantes återvändsgränder och dörröppningar går de om varandra, och spanar mot Sydafrika, Amerika och Marseille.

Originaltitel Lola
Regissör Jacques Demy
Manus Jacques Demy
Genre 60-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Anouk Aimée, Marc Michel, Jacques Harden, Alan Scott, Elina Labourdette, Margo Lion, Annie Duperoux, Catherine Lutz, Corinne Marchand, Yvette Anziani, Dorothée Blanck, Isabelle Lunghini, Annick Noël

Ful_fisk
2020-09-20
Trevlig och genomgående bra film med fint foto och bra dialog. Miljön bör också nämnas. Snyggt drag med hur karaktärerna reflekterar varandra. Mycket fin film som var en mycket trevlig upplevelse, vilket överraskade mig glatt, ty jag inte minns Paraplyerna i Cherbourg som någon särskilt rolig film...
auragolf
2013-09-11
En fin första film av Jacques Demy. Filmen är vacker, intressant filmad och musiken stöder helheten fint. En mycket bättre film en den kanske mera kända "Paraplyerna i Cherbourg"!
StureStenhög
2013-05-05
En småtrevlig rulle. Jag uppskattar det karaktärsdrivna och anspråkslösa berättandet, och den förvirrade unge mannen vid ett vägskäl i livet är ju lite av en tidlös och alltid intressant karaktär. Det här också en sån där film där platsen allt utspelar sig i blir lite av en karaktär i sig själv, det är snyggt filmat och tidseran lyser igenom både i karaktärerna och miljöerna. En del intressanta tankar kring livets cykliska natur också, även om det möjligen hade kunnat få utvecklas lite mer. För något större intryck gör filmen i slutändan inte, men den fungerar bra för vad den är
kakbakarn
2012-12-01
Charmig, fina miljöer, lagom smärtsam, ganska så bedårande (Aimée!). En film som växer och till slut känns som en väldigt bra sådan.
goeran
2010-08-20
Jacques Demys första långfilm (tillägnad Max Ophüls) är en smart uttänkt historia med bra skådespelare, snyggt foto och vacker musik; vad mera kan man begära?
Rune2000
2010-01-31
Vet inte om jag kan hålla med om "Paraplyerna i Cherbourg"-likheterna. Personligen uppfattade jag filmen mer som ännu en klassiker franska nya vågen. Dessutom var det kul att se Marc Michel direkt efter hans roll i "Hålet".
Tonti
2009-11-11
En trivsam och i sina bästa stunder ganska vacker film. Härligt att den existerar i samma fiktionella universum som paraplyerna.
KimEkberg
2009-11-10
den här var härlig och nästan fyra för det, men så snäll kan jag inte riktigt vara denna bistra dag. en solid trea får duga åt denna helt enkelt sköna film.
foppa99
2007-11-09
Med denna debut av Demy som referenspunkt älskar jag hans Paraplyerna i Cherbourg ännu mera. Inte för att Lola är så mycket sämre.. det är den inte..utan för att Paraplyerna nu är något så finurligt som en kontrast OCH en spegelbild av Lola. se dom båda så vet ni vad jag "yrar om".
våldsamt_våld
2006-12-30
persongalleriet i denna film påminner om det i stulna kyssar. innehåller flera karakteristiska nya vågen-inslag.