3.1

Lola Montez – kurtisanen

Den före detta kurtisanens liv, berättas på cirkus i pampiga cirkusnummer. Efter ett lyxigt liv bland sociteten tvingas hon nu att sälja kyssar efter föreställningarna.

Originaltitel Lola Montès
Alternativ titel The Sins of Lola Montes
Regissör Max Ophüls
Manus Annette Wademant, Max Ophüls
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Martine Carol, Peter Ustinov, Anton Walbrook, Oskar Werner, Henri Guisol, Lise Delamare, Paulette Dubost, Jean Galland, Will Quadflieg, Héléna Manson, Germaine Delbat, Carl Esmond, Jacques Fayet, Friedrich Domin, Werner Finck, Ivan Desny, Béatrice Arnac

hestret
2014-09-02
Kul att se Ophuls i färg, men det jag tyckt varit svagt med honom tidigare förstärks lite här. Historien är väldigt platt och karaktärerna är ganska ointressanta. Svårt att sätta mig in i filmen och det är lite torrt. Passerar en ganska obemärkt förbi förutom när man rycker till och halvmyser till en vacker kamerarörelse. 26/100
andmoreagain
2014-08-09
Fruktansvärd tråkig filmatisering! Varför Lola Montez väljer, det mindre ansedda, yrket som kurtisan (ett ord det också) och vad som motiverar hennes val förblir högst obesvarade. Eller så är allting glasklart fast jag inte orkade bry mig. Betänk också att storyn presenteras genom en cirkusföreställning med flashbacks så hoppas jag att ni förstår att filmen har väldigt många hinder emot sig. Fans av ”tråkiga” Powell/Pressburger-filmer får säkerligen frossa att se den här filmen även om den är gjord av en annan regissör. Färgfilmen är superb och dekoren magisk men rent emotionellt och dramaturgiskt är det stendött.
haajen
2013-12-09
Tyckte den här var fantastisk, i princip varenda filmruta är ett under av färger och intressanta kompositioner. Känns som det är den här Luhrmann tittade på innan han gjorde Moulin Rouge! Handlingen är ju vad den är men jag var aldrig uttråkad och när fokus på det visuella resulterar i ett sådant här resultat kan man inte annat än att häpna, stark 4!
Tonti
2013-11-20
Det märks att Ophüls saknade intresse för själva centralgestalten och det hela blir också en rätt tröttsam kostymparad om än med viss ironisk distans. Färgprakten och kompositionerna gör det ändå sevärt.
emilstjernholm
2013-07-25
Jag tycker att ramberättelsen mycket väl ringar in Lolas historia, det är något lite magiskt över kontrasten mellan aristokratin och cirkusen. Fina färger. Något långsam.
AlbinWesley
2013-02-08
Egentligen lite trist berättelse men många fina färger och så.
TobiasRydén
2012-05-17
Mycket snygg, men egentligen inte så intressant. Peter Ustinov är som alltid utmärkt.
Moj
2010-07-18
Fantastisk scenografi, snygg färgsättning och bra kostymering räcker inte när både Carols skådespeleri och Ophüls regi är lika andefattiga. Jag skulle gärna sett mer experimenterande med ett mellanting mellan den rena cirkusmanegen och den naturalistiska filmscenografin. Sedan är det också synd att vi inte få se den senare delen av Lolas (verkliga) liv, som är minst lika dramatiskt.
foppa99
2009-11-15
snacka om att bli våldtagen av livet, ödet o kärleken:urs vilket fruktanvärt livsöde.Ophüls är duktig på denna typ av film.
Rune2000
2009-09-13
En färgstark filmatisering med en lysande Peter Ustinov. I övrigt har jag ännu inte sett en Max Ophüls-film som har verkligen imponerat på mig (trots att "Letter from an Unknown Woman" nådde nästan dit).