3.2

London River

När änkan Elisabeth, som bor på ön Guernsey i den engelska kanalen inte lyckas få kontakt med sin dotter efter terrorbombningarna i London 2005 bestämmer hon sig för att åka dit och leta efter henne. Samtidigt övertygas Ousmane, en afrikansk gästarbetare i Frankrike av sin ex-fru att åka till London för att leta efter deras son, som också försvunnit. Elisabeths och Ousmanes vägar korsas och tillsammans utforskar de sina barns osannolika relation.

Originaltitel London River
Regissör Rachid Bouchareb
Manus Rachid Bouchareb, Zoé Galeron, Olivier Lorelle
Genre Drama, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Brenda Blethyn, Sami Bouajila, Diveen Henry, Sotigui Kouyaté, Francis Magee, Roschdy Zem, Gurdepak Chaggar, Aurélie Eltvedt, Bernard Blancan, Marc Baylis

Skapad 2010-03-26 av frienatic
Rachid Bouchareb sätter fingret på det mångkulturella Londons puls och använder 2005 års fruktansvärda terroristattacker som tändvätska för en historia om fördomar, förståelse, försoning ...   Läs mer »

Dele
2013-06-04
Finstämd och sorgset kryddad människoskildring med stark verklighetskänsla. Osäkerhet, ovisshet och olikheter bubblar inledningsvis under ytan men filmen knyter fint ihop säcken om människans lika situation till sina nära.
Gröne_Orm
2012-10-23
Stark film med lagom subtila undertoner som vinner sina största poänger på det dramaturgiska planet.
mammene
2012-04-22
Jag tycker om när man litar på karaktärerna och låter dem bära fram historien och får göra det i långsam takt. De är fantastiska de två huvudrollsinnehavarna, har sett Brenda Blethyn göra många bra rolltolkningar och här är ännu ett. Sotigui Kouyaté är en ny men trevlig bekantskap. De två omaka paret tvingas mer eller mindre att närma sig varandra och vi får se vad fördomar kan komma på fall. En mycket bra film, men det saknas det där lilla extra för en fyra, men det är nära.
okidoki
2012-04-16
Sorgsen. Fantastiska skådespelare.
yrkeschaufföre
2012-04-13
Jag var helt oförberedd så filmen tog mig med storm. Jag är imponerad av huvudrollsinnehavarna för det är ju de som bär hela filmen.

2012-04-13
Mer än två kan jag inte sätta, för detta var en enda lång stor besvikelse. Stark tvåa men inte mer. Det är problemet när andra snackar upp en film och man förväntar sig stordåd och får...det här. Någon nämnde pekoral och jag förstår varför.
Deepshit
2012-04-13
Välgjord lågbudget film som på ett bra sätt väver ihop islamofobin med Terrorattackerna i London. Åskådaren kommer hela tiden att känna av en ovisshet om hur denna historia ska sluta. Man har lyckats skapa en spänning där vi tillslut måste veta vad som har hänt med huvudkaraktärernas barn.
Jörmungandr
2011-08-20
Ett bra engelskt-franskt drama, om ett möte mellan två främlingar som söker sina barn som försvann i bombdådet i London 2005. Välspelat och dramatiskt. 3+ av 5
Zipper
2011-06-15
Intressant intrig, men det känns som att motsättningarna inte utforskas ordentligt, vilket gör att filmen känns något oförlöst i slutändan.
Albion
2011-06-08
En film som fokuserar på etniska fördomar och mångkulturella skiljelinjer i det engelska samhället. Som fond till dessa frågor används terroristattackerna i London 2005. Jag tycker att filmen lovar mer än vad den kan hålla, det hela känns inte speciellt övertygande utan rör sig farligt nära en pekoral i mina ögon. Intressanta karaktärer ändå och filmen är inte direkt dålig. Betyget blir en ytterst svag 3;a, dvs 3-