3.4

Longford

Baserad på den sanna historien om Lord Longford och Myra Hindley. Lorden satsade sitt liv och sin politiska karriär på att få Englands mest kända kvinnliga seriemördare villkorligt frigiven.

Originaltitel Longford
Regissör Tom Hooper
Manus Peter Morgan (I)
Genre Biografi, Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Samantha Morton, Jim Broadbent, Lindsay Duncan, Lee Boardman, Andy Serkis

mammene
2022-06-25
Kändes något dokumentärt det här, det är kanske bra när man ska berätta en sådan här minst sagt hemsk historia. Ska den berättas överhuvudtaget? Ett inte lätt projekt att varken demonisera eller förmänskliga, gick ganska bra, kanske lite lutning åt ett håll, men den lilla tvisten man lade in förhöjde verkligen. Den här Lord Longford hade funnit sin uppgift i livet och det vore intressant att få veta hur många han lyckades få på rätt köl. Detta väcker funderingar, kan man hjälpa alla och bör man ens det? Jim Broadbent hör till en av mina favoriter, en mångsidig skådespelare, tycker att han gjorde lorden rättvisa.
okidoki
2011-07-01
Som en bra dokumentär. Intressant.
TheHerminator
2011-06-28
Ganska många saker med den här filmen är lite "meh" men SKÅDESPELERIET alltså! Jäklar i min lilla låda! Både lorden och mördarparet är ju helt sinnessjukt bra skådespelarinsatser. Gränslandet mellan engelsk överklass och talfel har sällan utforskats så förtjänstfullt.
Rift
2011-06-26
I sant kristen anda förminskar den och sentimentaliserar en mycket svår problematik.
MsA
2008-10-23
Mycket bra skådespelare! Intressant och tragiskt!
tihi
2008-03-03
välgjord, intressant. lite småseg och ytlig men helt okej.