3.1

Looking for Fidel

Oliver Stones andra dokumentära intervjufilm med Fidel Castro. I denna intervju fokuserar Stone på den kubanska regimens behandling av dissidenter.

Originaltitel Looking for Fidel
Regissör Oliver Stone
Manus Oliver Stone
Genre Dokumentär, 2000-tal

Palmertz
2015-10-27
Var hittar jag filmen med engelsk eller svensk undertext?
the-godfather
2011-12-02
Seriösare än den tidigare filmen med castro. Men i min mening tråkigare än den förra. Men trots det så var det intressant att lyssna på castro och stones diskutioner. Så den får en trea utav fem i betyg.
KillerPutte
2009-10-28
(rek.4) Stone ställer Fidel Castro mot väggen när han tvingar den gamle Kuba-ledaren att besvara ett antal besvärliga frågor. Det är mycket intressant att lyssna, känna stämningen och inte minst iaktta Fidels svar. För Fidel Castro är allt ont sprunget ur USA, allt kan förklaras genom USA:s imperialism. Allt som därför är att iaktta som en åtgärd för att eliminera USA:s hegemoni är därför legitimt, t ex fängsla dissidenter och förbjuda emigration. Någonstans mellan Fidel Castro och USA hittar man nog sanningen...Men visst är detta sevärt.
ViktorGlantz
2009-05-21
intressant
Commandante
2008-10-30
Lite väl rörig och skakig film. Skönt att Stone är lite mer på hugget än i Comandante, men den filmen kändes å andra sidan lite mer bred i sina teman än denna. Jag har all sympati i världen för att kubanerna inte vill bli USA:s lilla kasinobordell igen, men det är uppenbart att Fidel använder USA:s alla fel och brister för att rättfärdiga sina egna.
Tonti
2007-03-09
Mycket intressant och Stone vågar vara lite tuffare än i Comandante.
Brigante
2006-11-10
Intressant men jag blir lite besviken att inte Stone var lite tuffare i sin utfrågning. Tolken får jobba hårt som det är men jag anser att Stone hade kunnat varit lite mer provocerande än han var.
rebelscum
2006-07-21
Ganska intressant och "svettigare" stämning än i Comandante. Fast i övrigt ganska osammanhängande, känns mest som en film gjord på materialet som lämnades på klippbordet från Comandante. Stabil trea hur som helst.
ninjataxen
2006-06-11
Jag hade varit intresserad av den här filmen i vanliga fall. Oliver Stone är kompetent. Konflikten mellan Kuba och Förenta staterna är intressant och medryckande. Ändå är den här filmen så oengagerande och ja, tråkig. En förvirrande och omotiverat skakig kamera. Gamla gubbar som argumenterar om politik. Det här känns som en dokusåpa, Real World Kuba, mer än en dokumentär.
Dellamorte
2006-04-21
Lite svår att betygsätta tycker jag.. Den kändes opartisk och det är ett stort plus. Egentligen är det ju bara en lång, väldigt intressant intervju. Mycket sevärd och historisk.