3.2

Loppet är kört

Fyra vänner försöker tänka ut vad de ska göra efter high school. Mike är inte längre skolans stjärna och Moocher vet inte om han ska göra slut med sin flickvän eller gifta sig med henne. Den enda som vet vad han vill göra är Dave, som har bestämt sig för att bli en av världens bästa tävlingscyklister. Det finns bara ett problem, världens bästa tävlingscyklister är italienare - och det är inte Dave.

Originaltitel Breaking Away
Regissör Peter Yates
Manus Steve Tesich
Genre Drama, Komedi, Familjefilm, 70-tal
Skådespelare Dennis Quaid, Dennis Christopher, Daniel Stern, John Ashton, Hart Bochner, Amy Wright, Barbara Barrie, Peter Maloney, Jackie Earle Haley, Payl Dooley, Robyn Dougalss

2020-02-03
En film som jag inte alls känner att jag kan relatera till och jag tycker liksom inte riktigt om någon av karaktärerna, och då är det inte direkt någonting jag hejar på. "Sanningar om livet och att växa upp" tycker jag inte den bjuder på och det finns liksom inte mycket här att hämta. Den är inte helt tråkig och franskan på slutet är lite kul. Svag tvåa.
2015-01-06
En film som känns väldigt jordnära och äkta med karaktärer och händelser som är trovärdiga och lätta att identifiera sig med och tycka om. Särskilt kul är det att se kända ansikten(Dennis Quaid, Daniel Stern m.m.) i rollistan från tidigt i deras karriärer. Väldigt trivsam film om än med ett väldigt förutsägbart slut. 3+
Ful_fisk
2014-09-05
Början kändes som en otroligt stark independetfilm med en avskalad studie av ett gäng ungdomar i en amerikansk småstad i fokus, men så småningom kom de mer traditionella bitarna fram. Det är på många sätt en sportfilm vilken sällan är ett gott tecken, men på det stora hela är detta verkligen en känslosam och stark film med fullt fokus på karaktärerna, vilket gör att det blir en riktigt bra och sevärd film. Gillade den verkligen, även ifall jag inte fick alla inledningens goda löften infriade.
Lotso
2014-07-05
I sin helhet en bra film och en film som alla kan njuta av vare sig du gillar sportfilmer eller inte. Bra skådespelare, intressanta karaktärer. Jag hade önskat att den hade lite mer välskrivet och detaljerat lite mer saker och inte förhastat en del. Men med ett slutlopp som får en att sitta på helspänn hela färden och ge en ett stort leende på läpparna så är det svårt att inte tycka om filmen för vad den är. En film jag kommer återkomma till i framtiden!
#54
2013-06-30
Lite förvånad får jag konstatera att jag tyckte riktigt mycket om den här filmen.
jep
2013-06-15
Märklig svensk översättning av titeln. Den engelska beskriver filmen bra men den svenska är ju helt missvisande.
Jannebanan
2012-12-09
Tämligen intetsägande, känns verkligen 70-tal om den här......håller med om att farsan är bäst.
Sznax
2012-09-10
Välgjord och finkänslig småstadsstudie. Karaktärerna är lite väl använda, förutom huvudkaraktären, och det gör att mittenpartiet blir för välbekant. Men annars så lyckas filmen vara både bra, charmig och trovärdig. Kul med många unga kändisar. Betyg 7.2
Bomaniac
2011-01-01
Jag kan bara hålla med "fläskkäft". Precis min åsikt.
Fläskkäft
2010-12-31
Det dröjer innan vi får veta vart det bär hän och vem som egentligen har huvudrollen, när det väl klargjorts går filmen mot en självklar avslutning. Roligt å se några kända ansikten tidigt i deras karriärer. Lättsam och opretentiös. Den bittre farsan är klart bäst