3.5

Lord Jim

Mellan Suez och Kinesiska Sjön..här lever och dör många okända män... En mörk äventyrshistoria med en gnutta kärlek baserad på novel av Joseph Conrad.

Originaltitel Lord Jim
Regissör Richard Brooks
Manus Richard Brooks
Genre 60-tal, Äventyr, Drama
Skådespelare Peter O'Toole, James Mason, Curd Jürgens, Eli Wallach, Jack Hawkins, Paul Lukas, Daliah Lavi, Akim Tamiroff, Juzo Itami, Tatsuo Saito

foppa99
2017-07-01
Krystat o känns gammal (på fel sätt)
Bomkia
2017-06-28
O'Toole är riktigt bra och filmen känns väldigt påtaglig. Men jag blir mer och mer trött på själva huvudtemat i filmen, om hur en man möter sina rädslor och sig själv. 3+
KlaraSofia
2008-02-26
Lord Jim - mannen som efter ett stort svek (som visserligen får obetydliga praktiska konsekvenser) inte längre kan leva med sig själv. Lord Jim kan nämligen inte som vi andra - fly - varken från sig själv eller sitt samvete. Man känner igen Peter O'Toole från Lawrence av Arabien som mannen med ett egenartat öde och inre krafter som pressar honom att följa dess kall. Som gammal storfilm förtjänar Lord Jim i skuggan av dagens produktioner inte mer än en trea, men som många äldre filmer har den det där intressanta psykologiska, moraliska innehållet som jag faller för - därför en fyra.