3.6

Lord of War

En ryskfödd amerikansk vapenhandlare köper billiga vapen från de tidigare Sovjet-staterna och säljer dem dyrt till terroristgrupper och regeringar i krigshärjade områden. Interpolagenter jagar Yuri över hela världen och försöker sätta stopp för hans oetiska affärsuppgörelser, men inser snart att uppdraget är omöjligt då han skyddas av alltför stora maktintressen. Enda sättet att nå honom är att komma honom in på livet.

Originaltitel Lord of War
Regissör Andrew Niccol
Manus Andrew Niccol
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Ethan Hawke, Ian Holm, Jared Leto, Nicolas Cage, Bridget Moynahan, Eamonn Walker, Sammi Rotibi, Jevgenij Lazarev, Tanit Phoenix Copley, Liya Kebede, Jean-Pierre Nshanian, Annelene Terblanche, Weston Cage, Shake Tukhmanyan, Jasmine Burgess, Nalu Tripician

Skapad 2019-12-23 av JaKe123

Skapad 2019-11-10 av
Ett mycket starkt drama av Andrew Niccol. Detta är historien om Yuri Orlovs karriär som vapenhandlare. Han började sälja pistoler till gäng i sina hemkvarter på 80-talet och sedan får vi följ...   Läs mer »

kolle82
2014-12-29
För lite Leto, för mycket berättarröst. Emellanåt taffligt skådespel drar ner ett intressant ämne.
2014-12-07
Jag har väldigt stor respekt för filmskapare och manusförfattare som lyckas ta upp allvarliga ämnen på sådant sätt att det på samma gång finns plats för humor(dock svart), underhållning och eftertänksamhet. Här lyckas man men tyvärr finns det några mindre lyckade moment i filmen som drar ner betyget ett steg. N. Cage sköter sig i sin roll.
Ima_Tree
2014-10-07
Vilken positiv överraskning! Intressant story som blir väl utförd. Möjligtvis är berättarröstmodellen lite tröttsam från och till, men det må va en smaksak. Däremot så känns Jared Leto lite malplacé. Kul att se Cage i en bra film för en gångs skull.
mr_magi
2014-08-04
fenomenal
LenWidleheyt
2014-07-22
Förstår inte hur denna kan få så mycket rosor. Antagligen är det temat som engagerar, vilket räddar filmen från ettan för mig. Nicholas ständigt malande voice-over blir oerhört tröttsam och förklarar alla möjliga sammanhang som borde ha visats istället. Det blir som en hybrid mellan film och ljudbok. Eftersom temat är känt innehåller filmen inte en enda överraskning, utan är 100% förutsägbar. Hade mycket hellre sett en dokumentär om detsamma.
2014-04-18
Är mycket svag för Niccol´s utmärkta sci-fi´s, men han bemästrar tydligen fler genres. Bra drama med en perfekt berättarteknik, nästan i stil med Scorcese och en räjäl dos ironi och svart humor mitt i den rätt allvarliga ramhandlingen. Cage är inte så psykiskt störd som han så oftast blir när han spelar excentriska karaktärer vilket klart även det är ett plus här. Och det man inte visste om vapen och smuggling får man lära sig här.
Angagroth
2014-03-29
Överraskande bra, är och nosar på en femma. Soundtracket är valt med ypperlig fingertoppskänsla.
JoePesci
2014-02-19
Bra drama angående varusmuggling. Cage och Leto gör det bra. Politisk film som speglar hur världen ser ut. En korrupt utrikes politik där man ser att kontaktnätet är väldigt viktigt, som även visar hur länder/individer måste exportera och importera där man ser efter sina egna intressen. Tänker lite på Sverige som är en stor vapenexport till flera länder, till länder som inte följer mänskliga rättigheter och bidrar till flera konflikter. Sen kan man se det som om nu inte Sverige exporterar kommer andra länder att exporterar.
starsky
2014-01-28
Blood diamond möter Last king of Scotland. Klart sevärd med tänkvärt innehåll.
ClintanTheKing
2014-01-08