3.6

Lost Highway

En morgon hittar Fred och hans fru Renee en videofilm utanför dörren som har filmats inne i deras hus. När ytterligare ett videoband dyker upp får Fred problem. Bandet visar ett mord, och det är Fred som mördar sin fru.

Originaltitel Lost Highway
Regissör David Lynch
Manus David Lynch, Barry Gifford
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Bill Pullman, Patricia Arquette, Balthazar Getty, Robert Loggia, Robert Blake, Gary Busey, Lucy Butler, Michael Massee, Richard Pryor, Natasha Gregson Wagner, John Roselius, Louis Eppolito, Jack Nance, Giovanni Ribisi, Scott Coffey, Heather Stephens
Filmnummer 2006

Skapad 2019-11-26 av Taliah
David Lynchs sjunde långfilm Lost Highway från 1997 handlar om en hur en man full av misstänksamhet, osäkerhet och svartsjuka mördar sin vackra fru. Han tycks dock inte ha något minne av händel...   Läs mer »

STHRUDTS
2020-05-09
Ljudarbetet är bra och början riktigt spännande. Därefter blir det snabbt rejält fånigt och gubbsjukt. Känns på det hela taget som en halvdan mash-up mellan Vargtimmen och Persona.
RustyFilm
2019-03-29
Stämningen är hemsk och fabulös, detta byggs bl.a. upp med ett mycket bra satt soundtrack. Att bilden är oskarp och dunkel bidrar inte till någonting, bara att jag blir på dåligt humör. Men visst, det finns engagerande filmscener i det här t.ex. glasbordscenen. Den är svår att glömma. Å scenen då Eddy ”tar hand om” en fingerpekande bilist som ej kan hålla stipulerat avstånd till framförvarande bil är inte heller dum. En exceptionellt äkta Lynch historia är det. Men detta faktum gör inte att konstigheter med automatik blir konstnärlighet.
2017-10-18
ganska bra
Kaneltompa
2017-05-20
Var den bästa film jag någonsin hade sett. Det var innan Mulholland Drive kom ut.
wasteoftime
2017-02-21
Det här, ihop med "Blue Velvet" är enligt mig, Lynchs svagaste film (av de jag sett, givetvis). Det finns ju klara och tydliga tendenser av allt det som Lynch så oftast får till, men det saknas något. Vissa scener är fantastiska, men följs av långa partier utav en allmän känsla av tristess. Nu kan jag i alla fall se fram emot att Lynch kan få jobba upp sitt snitt, härifrån. 0,6 på SH-skalan.
supermancover
2016-09-18
Sjukt tydliga Twin Peaks-referenser. Fattade jag någonting? Nej, självfallet inte. Men bra. Väldigt bra. Största frågan: hur jävla mycket mardrömmar har Lynch haft egentligen?
godimbored
2016-08-26
nog är det obehagligt alltid.
CinemaStrange
2015-10-16
Nu har jag sett 3 av Lynch filmer och antagligen är jag den enda i världen som har jävligt svårt för honom då jag tycker att allt jag har sett bara har varit utdraget och segt man sitter alltid och väntar på att de ska komma världens uppgörelse men filmen är bara en enda lång transportsträcka, satt också och vänta på nine inch nails låten som jag trodde skulle vara med "i den slutgiltiga uppgörelsen". Sen trodde jag att filmen skulle vara i stil med The machinist men ack så fel man kan ha.
Noseman2005
2015-08-09
Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med. Men det är snyggt och välgjort. 6/10
AlbinWesley
2015-07-31
Visst har den väl nåt... men jag tycker att det mesta den försöker göra har gjorts smidigare och snyggare i andra filmer. Eller det kanske främst var det att jag genast förstod i stora drag hur upplösningen skulle te sig. Men den är väldigt snyggt filmad, och riktigt jävla obehaglig i vissa stunder. Och det finns intressanta grejer med den som jag kanske inte riktigt greppar, som kräver omtitt. Men tills vidare så...