3.3

Louder Than Bombs

En berömd krigsfotograf omkommer i en bilolycka. När familjen tre år senare går igenom hennes bilder inför en utställning uppdagas en obehaglig hemlighet.

Originaltitel Louder Than Bombs
Regissör Joachim Trier
Manus Joachim Trier, Eskil Vogt
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Gabriel Byrne, Isabelle Huppert, Jesse Eisenberg, Devin Druid, Amy Ryan, David Strathairn, Rachel Brosnahan, Ruby Jerins, Megan Ketch, Russell Posner, Maryann Urbano, Donna Mitchell, Harry Ford, Leslie Lyles, Sean Cullen

Skapad 2019-11-30 av Jules4893
Jag fick först upp ögonen för Joachim Trier då jag såg Oslo 31 Augusti. Den filmen porträtterade starkt och realistiskt en självmordsbenägen man som kommer hem från ett rehabiliteringshem fö...   Läs mer »

Ghostface
2020-11-22
Den väcker intressanta diskussioner om egot och karriär kontra familjeliv men i slutändan så var det inte någon av karaktärerna som kändes särskilt intressant.
Albion
2020-10-18
En ordentlig positiv överraskning. Ett familjedrama som presenteras på ett riktigt bra sätt, välbalanserat, nyanserat, nära och med finess i t ex presentationen av tempus. Här finns också en hel del underliggande områden som flätas fint in i helheten, så som t ex "coming-of-age"biten för yngste brodern. Till slut så är det kanske någon bit som kunde ha utelämnats, det smetas på lite för många lager till slut men på det hela taget är jag väldigt positiv. Gabriel Byrne är utmärkt i huvudrollen. Betyget blir en klar 4;a
mammene
2020-10-08
Det som slog mig här var hur olika relationen till en människa kan vara, beroende på vem den andra är och alla gör i sin tur anspråk på gemenskap, vilket är så det är. I familjen har alla olika minnen och hemligheter från den bortgångna, här även vänner. Lågmält berättat, ibland lite platt, men också fördjupande. Bäst i sin roll tycker jag fadern (Gabriel Byrne) var, tvärtom med Jessie Eisenberg som aldrig riktigt kändes naturlig.
finkan
2020-09-29
Den funkar men berör ändå inte
svältaren
2020-04-06
Precis min typ av familjedrama, i traditionen ”En familj som andra”, ”Ett rum i våra hjärtan”. Inga storslagna händelser; dramatiken ryms snarare i det osagda. Trovärdigt, rörande och poetiskt.
2016-08-26
Starka skådespelarinsatser och bitvis fantastiska kvalitéer men jag saknar en röd tråd att hålla mig fäst vid filmen igenom och slutet lämnar mig inte med något särskilt. Mycket stark tvåa.
haajen
2016-07-05
Skådisarna bär filmen i övrigt tycker jag den känns lite för ihålig och tunn, känner mig aldrig riktigt involverad i det jag ser.
myslas
2016-06-26
Fint och avskalat berättande med bilder snarare än dialog. Inte lika stark som Oslo 31 augusti dock.
erik88
2016-05-31
Tänk att Lars von trier har en neandertalare i släkten. Joachim måste vara tondöv. Han behöver nog ta en kurs i att skriva manus. Det känns oförskämt att jag ska behöva skämmas för honom.
foppa99
2016-05-13
föder intressanta tankar under filmens gång: tyder på substans o djup