3.3

Louis and the Nazis

Louis Theroux undersöker nynazismen i USA. Däribland träffar han rasisten Tom Metzger och deltar i vit makt-marscher.

Originaltitel Louis and the Nazis
Alternativ titel Louis Theroux: Louis and the Nazis
Regissör Stuart Cabb
Manus Louis Theroux
Genre Dokumentär, 2000-tal

Snah
2015-12-31
Louis roligaste kommentar någonsin: "Have you ever thought about getting kinda therapy or something like that? Because what you have is almost like a pathological... (avbruten)." :D
ami86
2013-05-28
Faktiskt rätt sevärd dokumentär som ger en insyn i den nynazistiska rörelsen i USA. Modigt av Theroux, jag börjar gilla honom mer och mer. Han har ett desarmerande sätt som gör att han utan sympatisera ändå vinner folks förtroende och får de att vilja prata.
AlbinWesley
2012-07-04
I viss mån blir det lite intetsägande då det inte känns som att det finns någon egentlig tes som drivs, men å andra sidan tycker jag att Louis Theroux gör ett väldigt viktigt och vågat utforskande av ett antal vidriga människors världssyn och vardagsliv. Obehagligt!
Rele
2012-06-10
Det är faktiskt bra att Louis gör sina så vågade dokumentärer. Jag ger en stark trea.
WillyV
2012-05-17
Kul att hitta den här gamla finingen. Sevärd.
Ima_Tree
2011-12-13
När man först tänker på det så är det ju inte en vidare bred synvinkel vi får ta del av. Några galna white trash-människor varav en är något känd bland nazister. Men när man tänker på vad Louis faktiskt GÖR så blir det mer intressant. Han går in med en väldigt pacifistisk och varmhjärtad attityd och försöker ställa dessa enkla frågor på ett så vänligt sätt som möjligt för att inte provocera fram ett uppenbart dödläge utan faktiskt kanske kunna plantera åtminstone ett frö av tvivel hos dessa personer. Tyvärr verkar han uppenbarligen misslyckas.
dafreakish
2011-07-04
Jag tycker det är fantastiskt att Theroux vågar sig på att ställa de frågor som inte många frågar. Eller snarare att fråga dem rakt till de människor som det handlar om. Filmen är så oerhört skrämmande och det Theroux gör är modigt och behövs.
Greven81
2010-06-20
Har jag verkligen sett samma film som övriga? Ser inget annat än "chockvärde" i den här dokumentären? Den här filmen handlar som vi alla vet om mycket mycket tragiska, missanpassade eller hjärntvättade människor... och allt Theroux gör är att skrapa på ytan och fråga små grundfrågor utan att egentligen åstadkomma ett skvatt men däremot provocera. Varför inte använde sig av djupare typer av frågeställningar istället för att bara hela tiden säga att dom har fel? Skulle vilja ha sett en annan Louis i huvudrollen, Louis Malle. DÅ hade vi fått en enastående dokumentär som hade gått på djupet istället för att bara ställa onödiga frågor och provocera utan att det går fram.
foppa99
2009-12-30
ja vad ska man säga? vissa människor i världen e konstiga.
minasdc
2009-12-01
Väldigt duktig kille, den där Louis Theroux. Allvarligt. Känns som om väldigt få skulle kunna nästla sig in på ett liknande sätt, och få så pass ärliga svar från sina intervjuoffer. Han är väldigt smart att köra med sin naivt nyfikna stil. Tyvärr borde alla potentiella offer numer vara medvetna om att hans dokumentärer, trots att han inte "aktivt" svartmålar dem, ändå får deras ändamål att framstå som negativa.