3.8

Amour

Georges och Anne är ett par i åttioårsåldern. Båda har undervisat i klassisk musik och även dottern, som är bosatt utomlands, är utbildad musiker. En dag drabbas Anne av en stroke. Hela tillvaron vänds upp och ner och det starka kärleksbandet mellan Georges och Anne sätts på sitt yttersta prov.

Originaltitel Amour
Alternativ titel Love
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert, Alexandre Tharaud, William Shimell, Ramón Agirre, Rita Blanco, Carole Franck, Dinara Drukarova, Laurent Capelluto

2019-03-30
Nja, den här filmen lyckades aldrig riktigt tilltala mig. Jag gillar Hanekes berättarstil där han låter en som tittare fylla i mycket själv och det funkar bra här. Skådespeleriet är också högklassigt och det mesta är liksom bra. Men filmen lyckas aldrig engagera mig, jag känner mig mest väldigt uttråkad och tycker filmen känns upprepande. Jag får för lite känsla för deras relation och kärlek utöver omhändertagandet bland annat. Det är flera poänger och teman som inte direkt ligger mig varmt och hjärtat heller. Nej, mest bara väldigt segt och utdraget, en slät tvåa pga starka kvalitéer blir det bara.
2018-02-27
Nja, lite för seg för min smak men helt ok...
Bozze80
2018-02-23
En helt magisk Emmanuelle Riva gör att den här filmen verkligen gör en berörd. Den utforskar känsliga områden som sällan syns på vita duken, och det lugna tempot och stillsamma fotot gör också sitt till.
2017-10-18
Bra men överskattad
apmannen
2017-10-01
Komplett galen fransk gubbe lallar runt i förutsägbart hopkok om borgarklassens diskreta charm. Pianoläraren från Pianisten besöker då och då den skvatt vansinnige franske gubben men den brasan hjälper inte mycket i kylan.
martineden
2017-07-16
[rek. 4] Fullkomligt lysande film, vilket numera är föga överraskande när det gäller Haneke. Underbart skådespeleri och den dramaturgiska uppbyggnaden är perfekt. Kärlek i livets slutskede. Snudd på mästerverk!! 4+
lekke
2016-06-27
En film som handlar om det som jag fruktar allra mest i livet. Det gör ont, riktigt ont, att bevittna Rivas förfall och Trintignants tålamod och kärleksfulla omtanke. Nästan en 5:a igen från Haneke.
Disorder
2016-04-15