3.5

Loving Vincent

Det är den 29 Juli 1890 och en skadad man kommer stapplandes ner för en gata i den lilla franska staden Auvres. Han trycker sina händer mot ett färskt skottsår i magen. Mannen är Vincent Van Gogh ? vid tiden okänd för omvärlden, i dag en av tidernas största konstnärer. Hans tragiska död är omgärdad av mystik och spekulationer ? vem var det egentligen som sköt? Loving Vincent fångar Vincent Van Goghs konstnärskap, livsöde och död genom att ge röst åt hans brev, och nytt liv åt karaktärerna i hans målningar. Produktionen av denna världens första helt oljeanimerade film har sysselsatt 150 konstnärer som tillsammans producerat en oljemålning för var och en av filmens 65 000 bildrutor.

Originaltitel Loving Vincent
Regissör Dorota Kobiela, Hugh Welchman
Manus Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Jacek Dehnel
Genre Animerad, Drama, Biografi, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Douglas Booth, Jerome Flynn, Robert Gulaczyk, Helen McCrory, Chris O'Dowd, Saoirse Ronan, John Sessions, Eleanor Tomlinson, Aidan Turner, Holly Earl, Robin Hodges, Josh Burdett, Bill Thomas, Martin Herdman, James Greene, Piotr Pamula, Cezary Lukaszewicz

PeterTheW
2020-01-07
Det här är en sån jäkla speciell upplevelse. Berättelsen i sig är finstämd och långsam och är väl i sig inget speciellt. Men wow. Jag har aldrig fascinerats så mycket av bilderna som flimrar förbi på skärmen. Främst alla flashbacks i svartvitt är så förbaskat vackra att jag inte vill missa en ruta.
martineden
2019-12-30
Wow! Vilken filmupplevelse!! Detta måste vara en av de absolut vackraste filmer jag någonsin sett!!! Fullkomligt magisk. Filmens hjärta är ju sammanvävandet av Van Goghs målningar, men jag måste säga att intrigens noirkänsla fullkomligt fängslar mig. Min ända invändning är att dialogen ibland känns lite klumpig, men i den stora filmupplevelsen är detta en mindre sak. Snudd på mästerverk!!! 4+/5-
starsky
2019-07-19
Fantastisk teknik och bra manus men jag hade hellre sett den utan animering. Den hade stått på egna ben men även då med betyg medel
Roswall
2019-07-05
Visst blir det lite Miss Marple möter dokumentär som möter konstfilm. Trots viss övertydlighet berör filmen och är vacker. Tummen upp från mig!
Engravadlax
2019-06-07
Som att kolla på HBOs streamingplattform på en synnerligen segbuffrande dag.
Mother
2018-09-12
Fantastisk animation, svår att titta bort från - men var det en spelfilm eller en teknikdemo? I dunno.
Lillaprinsen
2018-05-26
Muskelbygge utan hjärta.
myslas
2018-04-28
Animationen är fantastisk förstås men i fråga om handling föredrar jag Maurice Pialats Van Gogh från 1991.
Metheuz
2018-04-14
Fin historia framförd på ett alldeles fantastiskt sätt. Den handmålade animationen är riktigt vacker.
Manko
2018-03-02
Förvånansvärt mysig och engagerande utredning av Vincents död. Känslan är nästan som ett avsnitt av Poirot eller Columbo.