Älskade spion

Ett galet geni, havsforskaren Stromberg, planerar att ödelägga jorden och bygga upp ett nytt rike på havets botten. Bond sänds omedelbart ut för att reda ut situationen. Hotet rör både öst och väst, vilket gör att den brittiska underrättelsetjänsten och KGB beslutar sig för att samarbeta.

Originaltitel The Spy Who Loved Me
Regissör Lewis Gilbert
Manus Richard Maibaum, Christopher Wood
Genre Action, Thriller, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Roger Moore, Barbara Bach, Geoffrey Keen, Bernard Lee, Curd Jürgens, Caroline Munro, Richard Kiel, Walter Gotell, Desmond Llewelyn, Lois Maxwell

karlmats
2020-02-10
De här filmerna har verkligen inte åldrats med värdighet, nu blev det sjätte raka 2an till serien och tredje raka för Moore. Kanske fanns det bara inte så mycket att jämföra med när man växte upp, kanske var den medeltida kvinnosynen mer förlåtande då, och kanske var de dåligt koreograferade slagsmålen snyggare då. Moore har ju egentligen looken för en gentlemannaspion men hans oneliners är bra lama och han är trots allt 50 bast när den här filmen spelas in. Att det hela tiden skulle dyka upp unga, översminkade, lättklädda fruntimmer som faller som furor för honom känns mer komiskt än inspirerande. Skurken är blek, bondbruden är blek och det finns inget i det här som vi inte sett tidigare i den här serien förutom Jaws som ändå är en habil badding. En stabil 2a.
päronanton
2019-09-29
Bra Bond rulle!
dudson
2019-01-18
Super grym Bond rulle med en skojfrisk Moore som drar ord -vits efter -ord vits. Den är åxå extremt sexsistisk. t,e,x den feta båten med namnet Liparus lol) sen missilen som åker sakta ur silon, även Bonds kommentar om kvinnliga förare, som verkligen stämmer dom är kassa rakt av, Harvey Weinstein älskar säkert denna filmen#) En given höjdare i Bond genren.3+
Nalleman
2017-12-06
Godkänd med flera roliga scener inte minst tack vare Richard Kiel. Dessutom - Roger Moore är den bäste som James Bond!
C12
2017-10-30
En ganska svag Bondfilm, men Barbara Bach är kanske den sötaste Bondbruden.
Zebulonm
2017-09-11
En av favoriterna bland Bondfilmerna.
fridenpaden
2017-07-01
En Bond-film ska antingen ha en dödsstråle eller en hajsekvens så denna levererar. Inte lika engagerande som de två tidigare Moore-filmerna men den har bästa onelinern av alla filmer.
Jamesa
2017-06-26
I larvigaste laget. Nära skamgräsen. Det som räddar den är antagligen Jaws.
labi
2016-03-20
I och med denna Jules Verne-pastisch var sjuttiotalets värsta ökenvandring över. Bach må vara en av de absolut sämsta bondbrudarna någonsin och skurkkaraktären Stromberg astöntig, men detta vägs upp av fantastisk action när Q får fritt spelrum. Har svårt för Moore och den här komiska eran, men det låg måhända i tiden. Plus och minus genererar sammantaget ett medelbetyg.
AlaRegularis
2015-11-11
Efter det relativa fiaskot "Live And Let Die" så ryckte serien, och Roger Moore, upp sig rejält med "The Man With The Golden Gun", för att sedan steppa upp gamet ytterligare med den här. Det här kan mycket väl vara Rogers Moores bästa insats som Bond. Det är larger than life mest hela tiden och det är en av de definitiva Bond-filmerna både vad gäller manus, skurkar, feeling, Bond-brudar och hela köret.