Älskade spion

Ett galet geni, havsforskaren Stromberg, planerar att ödelägga jorden och bygga upp ett nytt rike på havets botten. Bond sänds omedelbart ut för att reda ut situationen. Hotet rör både öst och väst, vilket gör att den brittiska underrättelsetjänsten och KGB beslutar sig för att samarbeta.

Originaltitel The Spy Who Loved Me
Regissör Lewis Gilbert
Manus Richard Maibaum, Christopher Wood
Genre Action, Thriller, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Roger Moore, Barbara Bach, Geoffrey Keen, Bernard Lee, Curd Jürgens, Caroline Munro, Richard Kiel, Walter Gotell, Desmond Llewelyn, Lois Maxwell

Jamesa
2017-06-26
I larvigaste laget. Nära skamgräsen. Det som räddar den är antagligen Jaws.
labi
2016-03-20
I och med denna Jules Verne-pastisch var sjuttiotalets värsta ökenvandring över. Bach må vara en av de absolut sämsta bondbrudarna någonsin och skurkkaraktären Stromberg astöntig, men detta vägs upp av fantastisk action när Q får fritt spelrum. Har svårt för Moore och den här komiska eran, men det låg måhända i tiden. Plus och minus genererar sammantaget ett medelbetyg.
AlaRegularis
2015-11-11
Efter det relativa fiaskot "Live And Let Die" så ryckte serien, och Roger Moore, upp sig rejält med "The Man With The Golden Gun", för att sedan steppa upp gamet ytterligare med den här. Det här kan mycket väl vara Rogers Moores bästa insats som Bond. Det är larger than life mest hela tiden och det är en av de definitiva Bond-filmerna både vad gäller manus, skurkar, feeling, Bond-brudar och hela köret.
Starkbröl
2015-08-06
I denna film har Moore hittat formen. En bra Bondfilm på alla sätt utom i att den är lite överlång. Effekterna är bra, för första gången i serien.
kervisch
2015-06-05
4 av 5, grymt bra film.
Hogman
2015-05-13
Länge sedan jag såg denna, passade på att se början nu när den går på teve. Lite kul med dymoremsa som knattrar ur digitalklockan :-) Jakten på skidor är annars rätt b...
2014-11-26
En medel Bond, med en över medel Bondbrud och Jaws är ju alltid grym.
JeremyClarkson
2014-11-16
Roger Moore, bästa bond. Hajen, bästa bondskurken. Naomi, bästa bondbruden. Lotus Esprit, bästa bondbilen. Atlantis, bästa bondskurksbasen. Sammantaget den bästa bondfilmen.
2014-11-08
Jag började efter Roger Moores tidigare framträdande i rollen dessutom bli osäker på varför jag som liten grabb ansåg Roger Moore vara den rätte Bond. Efter denna film är jag trygg i vetskapen att jag hade rätt redan i unga år. Roger Moore är verkligen i toppform här med charm, humor och tuff i närkamp och i dödandet. Det finns ingen del jag inte gillar. Handlingen fungerar riktigt bra liksom regin. Vi får se snygga actionscener, snygga miljör liksom scenografi. Curt Jurgens i rollens som filmens bad-guy Stromberg spelar rollen med klass och respekt och till sin hjälp har han den mest minnesvärda och mest underhållande hantlangaren i alla James Bondfilmer dvs. Jaws(Richard Kiel). Underbar skurk. Dessutom får vi en kvinnlig motspelerska till James Bond som faktiskt har lite i huvudet förutom att vara klassiskt Bondfilms-vacker dvs. Major Anya Amasova(Barbara Bach). Roger Moore och Barbara Bach har riktigt bra kemi dessutom. Det som också gjorde att jag blev underhållen av denna film från början till slut var att man här har rensat bort en stor del av humorinslagen. Man har inte tagit bort humorn totalt men man har istället lagt koncentrationen på humorn hos James Bond och Roger Moore istället för att göra scener humoristiska. Detta ger en bättre film. 4+
Gigi1943
2014-09-09
Har alltid gillat Bond, speciellt de första, men i takt med att jag blev äldre så blev jag lite trött.