3.6

Älskande par

Tre unga kvinnor - Angela, Agda och Adele - ligger samtidigt på en förlossningsavdelning. Mellan värkarna minns de epiosder ur sina sinsemellan mycket olika liv i seklets början.

Originaltitel Älskande par
Regissör Mai Zetterling
Manus Mai Zetterling, David Hughes
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Harriet Andersson, Gunnel Lindblom, Gio Petré, Anita Björk, Gunnar Björnstrand, Eva Dahlbeck, Jan Malmsjö, Lissi Alandh, Bengt Brunskog, Anja Boman, Heinz Hopf, Åke Grönberg, Inga Landgré, Toivo Pawlo, Barbro Hiort af Ornäs, Hans Strååt, Isa Quensel

Albion
2020-06-30
Omtitt efter ca 17 år. Det är tungsinne över det här men en sorts sofistikerat tungsinne. Men det landar ändå inte riktigt som jag önskat. Berättelsen griper inte tag riktigt utan blir mer av ett skådespel att titta på och till sist har den tunga cynismen stängt dörren. Kanske att Gunnel Lindbloms karaktär fick lite för stort utrymme till slut. Betyget blir en liten höjning till en svag 3;a denna gång, dvs 3-
Battle
2020-06-13
Vem är som Mai?
Ful_fisk
2019-07-18
Var lite trött när jag såg den, vilket gjorde att det blev lite rörigt att hänga med i alla karaktärer och relationer, men i övrigt blev jag rätt golvad. Sjukt snyggt foto och lysande skådespelare rakt igenom! Mycket intressant, välskrivet och naket. Kanske lite väl cynisk skildring av det manliga könet (någon någorlunda sympatisk herre kunde kanske bakats in i dramat) men inte så att det förstör. En lysande film som gör mig otroligt sugen på mer Zetterling!
mylar
2015-10-11
Snyggt presenterad och bra skildring av dåtidens överklass. Det är lite rörigt och stundtals även farsartat, men bara den teatraliskt överdrivna inledningen tagit slut blir filmen genast mera njutbar.
Zero75
2015-10-08
Jorå. Men "Flickorna" är så fantastiskt mycket bättre!!
yrkeschaufföre
2015-05-25
Okej, jag la ingen större energi på att komma in i den men, nä detta var inget vidare.
mammene
2013-08-29
En blandning av många olika karaktäre som gör att det blir en salig samlig och lite rörigt, skådespeleriet är det klass på, och det är roligt att se de "gamla" kära aktörerna Snyggt foto, den största behållningen är replikerna som vet var de hamnar.
StureStenhög
2013-08-27
Bra på flera sätt, men det faller aldrig helt på plats som helhet. Mest uppskattar jag den välskrivna cyniska dialogen, och skådespelarna är alla väldigt bra. Mest minnesvärd är nog Eva Dahlbeck i vad som även är den mest tacksamma rollen. Filmen rör sig dessutom kring många intressanta teman, och är i flera av dem klart före sin tid. Väldigt snyggt filmat också. Tyvärr är allt dock lite för ostrukturerat för att man fullt ut ska lyckas ta tillvara på den potential som finns. Men en stabil trea blir det
GinNTonic
2013-08-12
Något rörigt berättad, men välskriven och intressant. Välspelad, men ack så teatralisk! Väldigt progressiv med sitt queertema, så jag förstår att den blev omdiskuterad när den kom. I USA är det frågan om en sådan här film fortfarande skulle kunna se dagens ljus, kanske främst med tanke på "homogiftermålet" i kyrkoscenen. Gayfrågan verkar ju fortfarande vara en het potatis där med tanke på hur mycket det talades och skämtades om Brokeback Mountain. För att inte tala om hur det står till i andra delar av världen. Inte för att vi ska vara så stolta, det är inte alltför många filmer i Sverige heller som gett kvinnor en röst på detta vis.
Gigi1943
2013-08-12
En helt underbar film! Inte så mycket för just innehållet (manus) men för alla dessa sagolika skådespelare som man (i min ålder) vuxit upp med och nästan fått familjekänsla med, mina systrar och bröder. De är så fantastiskt bra! När de visar sig en efter en och man kan till och med namnge dem allihop - ja, då är lyckan total. Jättebra regi, fint foto och som grädde på moset att höra Hariiet Andersson sjunga! Vilken röst, vilken OVANLIG röst (för det var väl på riktigt). En superfilm - alla borde se den och skippa skräpet som kommer från USA numera!!!