2.9

Lucía

Filmen skildrar tre kubanska kvinnors liv under tre olika historiska perioder. Alla tre heter Lucía och perioderna som tas upp är det kubanska frihetskriget mot Spanien, 1930- och 1960-talet.

Originaltitel Lucía
Regissör Humberto Solás
Manus Julio García Espinosa, Nelson Rodríguez, Humberto Solás
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Raquel Revuelta, Eslinda Núñez, Adela Legrá, Eduardo Moure, Ramón Brito, Adolfo Llauradó

Tonti
2013-01-28
Första delen är verkligen vidrig, sedan blir det gradvis bättre och mer intressant utan att överhuvudtaget nå några särskilda höjder Men i och med att den första skrikiga och och fullkomligt idiotiska melodramdelen också är den längsta är det som helhet inte någon särskilt upplyftande upplevelse. Men den sista har ju helt klart sina poänger och mer trovärdiga karaktärer även om den är tydligt propagandistisk gentemot befolkningen.
Sznax
2013-01-28
Lucía är verkligen en film som inte faller alla på läppen. Men jag kunde se styrkorna som finns inpräntade i filmen, mycket av dem kommer från third-cinema estetiken och tematiken. Första delen är den klart svagaste, filmen lyckas aldrig få till historien riktigt och det blir mest en svag kopia av europeiska kostymdramer (vilket med allra största sannolikhet var menat som en kritik mot densamma). Överexponeringarna hade funkat om resten av filmen varit likadan, nu blir det mest konstigt. Hela episoden känns konstig, med ett slut som lämnar ganska mycket att önska. Den andra delen är klart mycket bättre och är också en ganska vass kritik mot det postrevolutionära samhället (maskerat som 30-tal). Bättre karaktärer och en känsla som nästan är hämtad från franska nya-vågen (en del tematik likaså). Sista delen är den bästa, den ligger klart nära andra filmer från samma tid vad gäller estetiken och historien är väldigt starkt berättad. Bra karaktärer (men de hade kunnat göras lite mer mångbottnade) i en stark miljö. De komiska inslagen mot slutet verkar vara typiska för cubanska filmer från den här tiden (flera av de som jag sett, vilket inte är så många, har haft en liknande touch). Helheten är ändå en bra film, hade första delen kapats bort, eller i alla fall gjorts mer lik de andra, så hade filmen varit mycket bättre. Skildringen av den cubanska kvinnans roll genom historien är väldigt intressant. Betyg 6.7
Lillaprinsen
2013-01-27
Här ödslas det minsann inte en sekund. Först trodde jag att det var en extremt uppbruten kronologi men så insåg jag att det bara var långa tidshopp som ignorerade att ge någon sorts förklaring till karaktärernas psykologi. Var den gemensamma nämnaren för episoderna "kvinnoporträtt" var det därmed inte mycket till porträtt alls (man har valt fotografiska kvinnor som mest står och poserar även när de är ledsna). Sedan blev det en massa huggande med svärd i en halvtimme, men i slutet var det lite fint ändå. Sedan kom andra delen som var ungefär likadan fast minus det som var bra. Sedan kom sista delen som var lite bättre avvägd men ganska skrikigt den också. Filmen har också det kanske sjukaste slut jag sett sedan von Sternbergs X-27 (fast i det här fallet är det inte till fördel).

2013-01-27
Jag kanske snålar men det finns inget annat betyg som passar den här filmen. Den första delen är bedrövlig och borde aldrig ha existerat. Regiet är uselt och stridsscener är helt utan kvalitéer (folk springer runt eller rider på hästar och några landar i vattnet medan kameran bara skakar) plus en handfull scener är kontrasten är såpass hög att pretto-känslan blir densamma. Den andra delen har åtminstone någon sorts förståerlig substans men känns fortfarande oengagerade och olidlig, för att inte tala om de usla skottlossningarna (folk står och skjuter med k-pistar i fem minuter utan att behöva ladda om medan andra står med pistoler och skjuter med endast en hand utan att sikta). Den sista delen begriper jag mig inte på varför folk skrattade åt i salongen då den snarare var tragiskt än komiskt och gör verkligen inte ett bra avslut på en fruktansvärt misslyckad (och lång) film. Det känns nästan som att Solás gjorde tre helt skilda filmer och sedan la ihop alla tre för att skapa något längre, men det är omöjligt att ge en vettig bedömning åt hela filmen och i slutändan faller det ändå platt. Sa jag förresten att de två första delarna till 90% består av skrik och panik där man tror att de måste ha förväxlat ljudspåret med inspelningen av valfri terrorattack?
#54
2012-06-23
Den sista delen tilltalade mig mest.
BarryHero
2010-01-25
Kan ha tidernas bästa soundtrack. Snygg, lättsam och underhållande. Dock miinus för några lite väl känlsosamma och försök till episka scener.
Spöket
2008-01-30
Brösthår och sköna stråkar!
fisk0
2007-09-14
Jag måste nog se om den innan jag kan sätta ett helt rättvist betyg på den. Missade några minuter i inledningen och hängde inte helt med i handlingen. Irriterade mig något på att mannen i slutet inte blev skjuten. :)