3.3

Lucky

Den 90-årige kedjerökande ateisten Lucky bor i sin avskilda småstad i Sonoraöknen. Efter att ha överlevt alla sina samtida vänner har den oerhört självständiga Lucky befunnit sig vid ett av livets vägskäl och drar i väg på en resa för att hitta sig själv och uppnå det ouppnåeliga: upplysning.

Originaltitel Lucky
Regissör John Carroll Lynch
Manus Logan Sparks, Drago Sumonja
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Harry Dean Stanton, David Lynch, Ron Livingston, Ed Begley Jr, Tom Skerritt, Barry Shabaka Henley, James Darren, Beth Grant, Yvonne Huff, Hugo Armstrong, Bertila Damas, Pam Sparks, Ulysses Olmedo, Ana Mercedes, Sarah Cook (III), Amy Claire

KyLLo
2019-07-26
En lågmäld dramakomedi med torrt sydstatsklimat och en egen äldre man i centrum. Han verkar vara något av en hedersmedborgare som lokalbefolkningen har en relation till, trots att han gärna drar sig undan och håller sig på sin kant. Harry Dean Stanton är så pricksäker, fastän han gick bort innan den här filmen hade premiär i Sverige. David Lynch är också med. Jag gillar verkligen de udda detaljerna och särskilt upptakten. Skön humor som glimrar till här och där. En väldigt stark trea. Det jag skulle önska är någon överraskning som bryter kontrasterna och mer utomhusmiljöer.
hsimpson
2019-07-02
Harry Dean Stanton spelar lysande i denna småmysiga film. Förvänta dig dock ingenting av det som står som handling här på Filmtipet. Han drar inte iväg på en resa, och han söker inte upplysning. Filmen handlar mindre om andlighet än att acceptera döden, och Lucky som karaktär är förvånansvärt platt. Men som sagt, välspelad och småmysig.
swampblues
2019-06-30
Långsam, vacker och tankvärd.
Nalleman
2019-06-28
Ännu en gång bevisas att man i USA kan göra verkliga filmpärlor. Finstämt och med fina miljöer. En klart sevärd film!
karlmats
2019-06-05
Jag instämmer i hyllningen av Harry Dean Stanton, maken till pigg 90-åring har sällan skådats och han är träffsäker hela filmen igenom. Men jag vill också slå ett slag för regin, det är vackra miljöer och kameran vilar lagom länge på varje scen, ibland långt och ibland kort men det får ta den tid det tar att förmedla känslan som krävs. Känslan som upplevs av mig är ett tämligen djupt filosoferande om vad det innebär att närma sig döden, att hantera både den tid som är, den tid som har varit och den tid som komma skall. Jag vet inte om jag nånsin sett en film som kommer så nära inpå skinnet av denna känsla, och då är det inte bara för att HDS är så benig och senig att skinnet verkligen kommer fram även rent fysiskt. Biskådisarna gör ett bra jobb, jag gillar barhänget och tugget mellan stammisarna som lärt känna varandra utan och innan genom åren, åtminstone på nån form av plan. Framför allt känns det här genuint, kärleksfullt och fräscht åldern till trots. En hyllning som bara kommer att åldras med värdighet. En ganska stark 3a.
PeterTheW
2019-01-22
Duktiga skådisar, lågmält och finstämt men aldrig sådär värst intressant. Mest kul att se en film regisserad av duktiga skådisen JC Lynch samt HDS sista film....
ekneB
2018-09-08
Riktigt bra film som tyvärr inte slutade som jag ville vilket också sänkte betyget från en stabil 4a till en stark 3a. Props till att den slutade där den började fast omvänt, snygg detalj som jag tror många kanske inte snappar upp!
Dream
2018-05-26
Med all respekt för "Harry Dean Stanton" som var en fantastisk skådespelare och förtjänade fler priser än vad han fick i sin karriär! Men just den här storyn känns något för tunn och enkel för att det ska bli ett högre betyg än 3. Det som bör lyftas fram dock är att man kan säga vad man vill om USA att dem har märkliga presidenter och en konstig befolkning t.ex. i sydstaterna med ett gammalt sätt att tänka till skillnad från här, men respekten dem har för äldre människor däremot den finns dessvärre inte här, utan här blir dem äldre "Gubbar och Kärringar" efter 65 så just det är faktiskt vackert med USA och gör att man sitter med leende under denna film.
LillaBlåaMus
2018-05-26
En inre resa, kan tilläggas. Miljöerna mer spännande än karaktärerna, trots bra spel.
haajen
2018-04-24
Enkel men väldigt fin film fylld med härliga karaktärer, en film att vila i.