2.7

Lucy

Lucy är en amerikansk student i Taipei som tvingas till att smuggla droger efter att ha blivit satt i en prekär situation av sin pojkvän. Hon är en av fyra som får den nyuppfunna drogen inopererad i sitt innandöme i syfte att smuggla den till Europa. Efter att ha misshandlats av en av knarkkungen Jangs män läcker substanserna ut i hennes blodomlopp, vilket förvandlar henne till en metamänniska som gradvis får tillgång till större och större del av den mänskliga hjärnan.

Originaltitel Lucy
Regissör Luc Besson
Manus Luc Besson
Genre Thriller, Science Fiction, Action, 2010-tal
Skådespelare Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Choi Min-sik, Amr Waked, Pilou Asbæk, Analeigh Tipton, Julian Rhind-Tutt, Nicolas Phongpheth, Jan Oliver Schroeder, Luca Angeletti, Alessandro Giallocosta, Paul Chan

Skapad 2019-12-14 av Samajra
Hur förklarar man en film av Besson där Marvel möter Kill Bill som möter Matrix som möts av Bourne Identity med en släng av limitless-droger och exorcism? Jag har som fast princip att aldrig kol...   Läs mer »

Skapad 2019-11-26 av jotnan
Lucy, hur jag hade velat tycka om dig. Det är så synd att din skapare inte låter mig göra det överhuvudtaget. En gång i tiden gjorde Luc Besson riktigt trevliga filmer. Leon är hur bra som hel...   Läs mer »

Körsbär
2019-10-19
Ett spännande koncept men nja, det faller lite platt i slutet.
Apeman
2018-12-16
Inte bra, men skapligt underhållande.
KyLLo
2018-11-08
Att den är genreöverskridande är inte ett problem, inte heller inledningen. Dessvärre har Besson gjort samma misstag som många skapare av nutidens skräckfilmer, som inte kan stå på egna ben. Han har plockat från allehanda storfilmer i syfte att det ska bli en ännu större och ännu bättre film. Det är filmer som Nikita, Matrix, Oldboy, Apornas planet, E.T. osv. Förutom att det är fantasilöst och drygt att så uppenbart rida på deras bekostnad, finns ingen uppbyggnad eller sympatier kvar. Istället bara ett överflöd av äckel och vemod. Inga kontraster, utan bara pang på hela tiden och upprepningar. Det är bara påfrestande och ointressant. Huvudpersonen kändes mer och mer som en robot. Scarlett Johansson är också en överskattad skådis, absolut ingen actionskådis. Första minuterna får en trea, men upplösningen det lägsta betyget. Sammantaget får det bli en svag tvåa.
Rele
2018-11-08
En på sätt och vis dålig och bra film samtidigt. Min svag tvåa är väldigt nära en stark fyra. Jag ger en tvåa idag.
Trangor
2018-08-17
Förstår att många inte gillar filmen för den blandar hejvilt mellan genrer. Men har man bara öppet sinne är den ganska mysig.
Murvel48
2017-12-07
Annorlunda story presenterad på ett annorlunda vis - men det ballade ur lite väl mycket mot slutet för att få ännu högre betyg. Klart sevärt emellertid.
Makta
2017-11-05
Började bra men lite sämre i slutet. Vissa skådisar var urusla men jag hade inga större problem att se klart filmen. Helt ok.
2017-10-23
Rosse
2017-10-04
Härlig blandning av trams, existentiellt mysflum och drömförverkligande. Jag gick in med låga förväntningar efter att ha hört en hel del kritik, och blev positivt överraskad! Man får ju verkligen inte förvänta sig någon slags vetenskap eller logik, den här filmen är på kul. Med de ovan nämda välkomna kryddorna. Feel good i min smak.
dekutree
2017-08-28
Börjar bra och känns som att det är en film med potential, men tyvärr slängs den potentialen bort och blir till en osammanhängande och meningslös sörja på slutet. Mer superhjälte-film än en intressant tolkning av den mänskliga hjärnans kapacitet.