3.7

Ludwig

Påkostad film om den bayerske kung Ludwig II, som var Wagners mecenat och lät bygga flera storslagna slott, men förklarades sinnessjuk och dog under mystiska omständigheter. Filmen har också släppts i kortare filmlängdsformat.

Originaltitel Ludwig
Alternativ titel Ludwig II
Regissör Luchino Visconti
Genre 70-tal, Biografi, Drama
Skådespelare Helmut Berger, Romy Schneider, Trevor Howard, Silvana Mangano, Helmut Griem, Gert Fröbe, Izabella Telezynska, Sonia Petrovna, Umberto Orsini, John Moulder-Brown
Filmnummer 20903

MrsSmiths
2012-06-20
Perfekt att se, lätt bakis, på tåget från Oslo.
HerrArne
2011-06-25
Praktfull och storslagen bortom varje jämförelse. En unik filmupplevelse.
Keguri
2010-12-19
Jag såg serien- fem delar a la 50 minuter var, och allt är verkligen extravagant men det är så fruktansvärt mycket dödtid (folk som bara går i lång korridorer eller stirrar ut i luften) och mycket som inte förklaras. Men allt materiellt är väldigt väldigt vackert :)
Giselase
2008-09-03
Film i två delar. Första delen upplevde jag som långtråkig kostymfilm. Anra delen hade vissa surrealistiska scener och måste ha varit på sin tids moraluppfattningar rätt vågade och avslöjande.
thefox
2008-06-18
Givetvis hade scener kunnat kortats ner och tagits bort utan att filmen hade förlorat fokus, men längden ger i slutändan en övertygande trovärdighetstyngd. Fascinerande, vackert, bra. Gäspade aldrig.
accatone
2007-10-15
Visconti attackerar överklassen inifrån. Jag tycker vanligtvis inte om filmer där karaktärerna förändras helt under dess gång. Trots filmens fyra timmar blir det svårt att greppa.
Criztian
2004-09-23
Mycket intressant film, kanske lite lång i sina 225min. Bra skådespeleri, en annorlunda tysk vinkling (för mig åtminstonde)