2.6

Lumparkompisar

Efter att förlorat sitt jobb, sin bil, sin lägenhet och sin flickvän inom loppet av tre timmar bestämmer sig John Winger för att han och hans kompis Ziskey borde hitta på något drastiskt. Killarna på luckan får under sin tid som rekryter gå igenom den ena omöjliga situationen efter den andra.

Originaltitel Stripes
Regissör Ivan Reitman
Manus Harold Ramis, Len Blum, Daniel Goldberg
Genre Komedi, Krig, 80-tal
Skådespelare Bill Murray, Harold Ramis, John Candy, Sean Young, P J Soles, John Larroquette, Judge Reinhold, Warren Oates, Conrad Dunn, John Diehl, Roberta Leighton, John Voldstad, Lance LeGault, William Lucking

karlmats
2021-09-08
Klart överskattad. Bill Murray går runt och är en odräglig jävla dolme hela filmen och Ramis är en tystlåten fjomp och ingen av dem är lika rolig som de tror. Det här är väl nån amerikansk version av Repmånad och det är inte många skratt man får. Eftersom det är en renodlad komedi får man bedöma den på de uteblivna garven. 2an är svag, den här filmen får mig t.o.m. att bli orolig för mina minnen av Ghostbusters och Bill Murray som människa och skådis, hoppas det var en engångshändelse.
menschenfeind
2017-07-17
På tok för lång.
larsen1976
2017-01-09
Kul att se Ramis & Murray i samma film pre-Ghostbusters. Murray är ett komiskt geni och en fantastisk skådespelare. Det visar han prov på ännu en gång i denna film...
Tatty
2016-11-03
Lagom okej, bra och rolig film. Tycker Bill Murray gör rollen bra och är rolig i filmen.
Afflicter
2016-03-22
Vad är grejen med Bill Murray-komedierna från 80-talet? Alla är så löjligt slarvigt ihopklippta. Saker och ting händer och man börjar undra om det ens fanns någon idé till story från första början.
kanemura
2016-03-03
Jag tycker Bill Murray är ungefär lika rolig som en bålgeting i bilen och det går ju ut ganska kraftigt över filmen. Fjanten Ramis är också skit. Det som är litet roligt ibland är John Larroquette som är en riktig stridstupp här. Tydligen skall det gå att se Bill Paxton litet snabbt om man tittar noga (vilket jag inte gjorde),.
purskatuja
2016-02-24
Korkat men trevligt.
2015-09-21
Föråldrad komedi vilket i sig inte borde vara några problem, men det känns stundtals långt mellan skratten och det tuffar mest på. Att jag såg den förlängda nästa 2 tim långa versionen hjälpte heller då knappast.
gubbtjyv
2015-08-30
Sexistiskt så det räcker och blir över
2014-11-28
En klassiker bland 80-talets många stora komedier. Bill Murray är alltid Bill Murray, inte minst i denna komedi. Man måste uppskatta hans mimik och humor för att gilla hans filmer, och gör man det är denna en av de bättre han har gjort. 80-talskomedierna har bleknat lite för mig den senaste tiden men denna är fortfarande kul.