3.6

Lunacy

Hur ska man bäst förvalta ett dårhus - fullständig frihet eller kontroll och straff mot dårarna? Eller en kombination av det värsta i bägge metoder - vilket ju ändå kännetecknar det dårhus vi lever i?

Originaltitel Sílení
Regissör Jan Svankmajer
Manus Jan Svankmajer
Genre Komedi, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Pavel Liska, Jan Triska, Anna Geislerová, Jaroslav Dusek, Martin Huba, Pavel Nový

Skapad 2019-11-09 av myrslok
Tjecken Jan Svankmajer är internationellt känd för sina kortfilmer, som lite vagt brukar klassas som ”animerade”, vilket i det här fallet kan innebära allt från vanlig tecknad film, marionettd...   Läs mer »

Greigh
2012-10-03
Blir inte bättre!
Paddyeahh
2011-12-06
Shiiit.
avalyn
2010-10-01
Suggestivt om det västerländska förnuftets hegemoni. Stundtals lite pajig men överlag riktigt, riktigt bra. Metanarrativet växer fram genom filmen och ideologikritiken är slående. Måste se mer av Svankmajer.
KimEkberg
2010-07-31
jovars. en svag fyra kravlar den upp till. det fanns delar man klarat sig utan och mer animation hade ju alltid pockat. men en klart intressant och givande film. se; en kommentar utan o och a och a!
mantra13
2010-07-12
Bitvis intressant men alldeles för mycket dökött.
lekke
2008-03-31
Bra Svankmajer-film som dock är för lång, i synnerhet första halvan som kunde trimmats bättre.
Mumrik
2008-01-04
Slovakien är ena produktionslandet, inte Slovenien.
Mat1az
2007-07-19
I början tyckte jag mest bara att den var jävligt sjuk, men efter slutet kom jag att tänka på hur otroligt bra och smart den egentligen är. Historien är bra med alla konstiga vändningar som är både underhållande, sjuka, skrämmande och äckliga. Skådespelet är i topp och fotot är det heller inget fel på, dock inget anmärkningsvärt på fronten. Men vad var då tanken med de små stop-motion klippen med kött? Det var riktigt bra gjorda och vissa av dem passade in bra med resten av filmen men hade Svankmajer någon större mening med allt detta kött? I slutändan är det en riktigt bra film som sätter tankarna i rullning. En mycket stark fyra!
Druffy
2007-01-08
Hade tänkt ge den en fyra, men tanke på att den är så påfrestande för psyket... Då får det bli en trea ;-)
Lenrick
2006-12-25
Detta är ju utan tvekan Svankmajers bästa långfilm. Den kombinerar hans kortfilms-visioner med hans tidigare försök med en längre berättelse på ett fantastiskt sätt. Faust och Conspirators of Pleasure var mer en lång version av en av hans tidigare kortfilmer, mycket bra men inte mycket till berättelse. Alice och Little Otik var i och för sig ganska surrealistiska, men ändå tydliga försök att göra en ganska normal spelfilm. De är heller inte dåliga men saknar den Svankmajerska surrealismen. Denna filmen däremot är uppbyggt på ett annat sätt. Den har små kortfilmer (mycket lika Meat Love) invävt i en längre berättelse. Både kortfilmerna och den längre berättelsen är fantastisk bra, plus att de funkar otroligt bra tillsammans. Jag tycker det är otroligt kul för Svankmajer att hans konst tas på så stort allvar att han får pengar att göra en långfilm, helt efter sina principer. Detta är den enda långfilmen som ligger i samma klass som Hra s kameny, Tichý týden v dome, Dimensions of Dialogue och Jídlo. Detta var en otroligt bra film med otroligt mycket Svankmajer.