3.5

Slottet i Cagliostro

Anime. Stortjuven Lupin och hans medhjälpare Jigen och Goemon hamnar i det lilla landet Cagliostro då de följer spåret från några falska sedlar. Lupin tvingas där rädda den vackra lady Clarisse från den onskefulle greven Cagliostro och lösa ett mysterium rörande en gömd skatt som daterar sig tillbaka till 1400-talet.

Originaltitel Rupan sansei: Kariosutoro no shiro
Alternativ titel Arsene Lupin and the Castle of Cagliostro, Lupin III: Castle of Cagliostro
Regissör Hayao Miyazaki
Manus Maurice Leblanc, Tadashi Yamazaki, Hayao Miyazaki, Monkey Punch
Genre Mysterium, Anime, Action, Romantik, Animerad, 70-tal
Skådespelare Sumi Shimamoto (röst), Kiyoshi Kobayashi (röst), Eiko Masuyama (röst), Gorô Naya (röst), Yasuo Yamada (röst), Tarô Ishida (röst)

Skapad 2019-11-09 av
När Lupin och hans medhjälpare Jigen får tag i falska sedlar bestämmer de sig för att spåra källan. Deras letande leder dem till det lilla landet Cagliostro, som är förknippat med flera mysti...   Läs mer »

KyLLo
2019-02-05
Miyazakis första långfilm, vad jag förstått. Det är också den hittills svagaste jag har sett. Som helhet väldigt medioker. Ganska fult, en klyschig historia och övernaturliga superkrafter utan dess like. Känns riktad till smågrabbar och skulle nog göra sig bättre som tv-spel. Vissa scener funkar ändå.
Halofreak92swe
2019-01-26
Fantastiskt bra! Hur har jag lyckats missa denna när jag sett alla andra Miyazaki's mästerverk? Den är lite mindre seriös och något mer tramsig men så gullig och vacker och karaktären Lupin är störtskön! :)
HerrNenne
2019-01-03
Med liten reservation för en under filmens gång ordentligt ökande trötthet. Dock till del kommen av vad jag tyckte om filmen. Jag tyckte helt enkelt inte det var bra. Ointressant story, ointressanta karaktärer, tråkiga händelser. Känns som några avsnitt i andra halvan av en ointressant barn-tvserie.
Strongbow
2018-12-08
Inte samma djup som hans senare verk kanske. Men o så charmigt det är trots den klichéartade storyn. Svag fyra.
hsimpson
2018-11-10
Underbar!
Biberkolben
2018-10-25
Sanslöst snygg och häftiga gotiska miljöer. Dock lyckades den inte fånga mitt intresse hela vägen. Jag kommer dock definitivt att se om den i framtiden!
Zarquon
2017-08-13
Fartfylld, rolig, och väldigt snyggt animerad. Sen så kan man ju inte förvänta sig djupet från Ghibli-filmerna, denna ingår ju inte där.
peu-depeu
2016-07-31
En man som ska rädda en kvinna instängd i ett högt torn, låter det bekant? Filmen är relativt ointressant och karaktärerna likaså. Det bästa är actionsekvenserna som verkligen utnyttjat att situationerna är tecknade.
#54
2014-03-01
Söt film, men det är nog en av Miyazakis svagare.
RichardEk
2013-07-09
Börjar trevande men utvecklas efterhand till en fartfylld historia med mycket action i James Bond - stil. Här finns unga kvinnor som ska räddas, en högteknologiskt välförsedd skurk med hantlangare i mängder, hemliga agenter som jobbar undercover samt en hemlig plan som ska störta världen i ekonomiskt kaos. Våldsamt utan att bli blodigt, underhållande utan att bli riktigt bra. Här finns inte riktigt den nerv som man kan hitta i Miyazakis bästa filmer och kanske är det för att berättartempot är ganska uppskruvat. Miyazaki är som bäst när han är poetisk och stillsam.