3.6

Lust, Caution

Tiden är 1942, platsen är ett ­Japan-ockuperat Shanghai, fulladdat med intrig och turbulens. Den mäktige Mr Yi som är en inflytelserik medlöpare på ockupationsmaktens sida blir en del av konspirationen som går ut på att oskadliggöra honom genom den unga, vackra aktivisten Wong.

Originaltitel Se, jie
Regissör Ang Lee
Manus James Schamus, Wang Hui-ling
Genre Drama, Romantik, Thriller, Krig, 2000-tal
Skådespelare Joan Chen, Tony Leung Chiu-wai, Anupam Kher, Chin Kar-lok, Wang Leehom, Johnson Yuen, Tang Wei
Betygsantal 2056

okidoki
2021-12-18
obehaglig och vacker
RustyFilm
2016-12-07
Med ett briljant foto och stämningsfull musik bjuder Ang Lee på sex, spänning och även lite våld i detta spionthriller drama. Det hela utspelas i Kina 1938-1942. Det vanliga är ju att berättelser från andra världskriget utspelas i Europa, men här är alltså spelplatsen Kina (Shanghai och Hongkong). Det handlar om den Japanska ockupationen av Kina. En snygg produktion av hög klass.
Albion
2015-08-31
Först och främst är det en snygg film. Bra spänning och bra intrig. Kunde möjligen ha berättats ur ett bredare perspektiv för att förstärka helheten. Och visst var både vålds- och sexscenerna lite väl grova. Betyget får ändå bli en 4; a
Taandborste
2015-01-08
Välgjord och intressant från och till. Tunnar ut lite mot slutet dock.
lekke
2014-10-21
Högklassigt skådespel från hela ensemblen och en mycket spännande berättelse. Superb scenografi.

2014-03-14
Mycket välgjord! Riktigt bra!
DiMMUBoRGiR
2014-03-03
Välgjort och tjusigt. En grej jag störde mig på är hur lite vi får förstå bakgrunden till varför skådespelarna plötsligt blir aktivister och viger sina liv åt det genomgående uppdraget. Deras drivkraft kommer liksom aldrig fram och saknas för att känna sammanhanget.
Runlibr
2013-09-11
Otroligt vackert foto
Sarlac
2013-05-20
Åt skogen för lång och kändes i slutändan rätt intetsägande. Ang Lees sämsta film
Muhammed
2013-05-07
Den här filmen berör och skapar insikter i sexuell psykologi på ett djupt plan, typ "Inget kan göra en människa så älskande som ett skönt knull."