3.1

Lustans gradvisa glidningar

En ung kvinna hålls inlåst sedan hon anklagats för saxmord. En erotisk thriller med ett mycket okonventionellt tidsbegrepp.

Originaltitel Glissements progressifs du plaisir
Alternativ titel Successive Slidings of Pleasure
Regissör Alain Robbe-Grillet
Genre 70-tal, Fantasy, Skräck, Thriller
Skådespelare Anicée Alvina, Olga Georges-Picot, Michael Lonsdale, Jean Martin, Jean-Louis Trintignant, Isabelle Huppert
Filmnummer 20933

myslas
2016-01-24
Det är inte svårt att se att den här är gjord av samme man som skrev manus till I fjol i Marienbad även om den här är lättare att hänga med i. Udda med utmärkt bildspråk och mer spännande än jag förväntat mig.
Slowdive2
2013-03-20
Efter att en film som jag tycker mycket om blivit nämnd i sammanhang med denna så valde jag att prova. Utan att känna till att Robbe-Grillet så visste jag inte riktigt vad jag hade att vänta mig. Nu när jag sett filmen samt därefter läst om regissören, så förstår jag att det nog är bäst att lägga ner försök att mästra om filmen. Troligen finns det någonstans mycket skrivet om den. Vad jag upplevde som positivt var den liksom vaskat fram rudimentet till många thrillers - byggt på sexualiserande manlig blick. Hur Robbe tänkte vet jag inget om. Själv hade jag önskat att filmen varit betydligt kortare.
HerrArne
2011-11-07
Elegant och underhållande.
Joyfulsounds
2010-08-20
Ganska skön film som lika gärna skulle kunnat vara gjord av Jess Franco. Jag har inte sett så mkt av den här Robbe-Grille-karln, men mersmaken är påtaglig. Faktiskt gillar jag den här ganska mkt.
avalyn
2010-08-04
Typisk Robbe-Grillet rulle. Omtagningar och naket, metanarrativ och rollspel. Friskt, ungdomligt, vackert!
hairofthedog
2009-11-27
trintignant!
ausgang
2009-09-28
Mästerlig sexploitation. Snyggt, ruskigt, vansinnigt roligt och utsökt perverst på en och samma gång. Robbe-Grillet var en självmedveten och extremt stilsäker snuskgubbe, det är ett storartat nöje att få tillgång hans skabrösa fantasier. Jag är rörd.
frienatic
2009-07-02
"saxmord eller sexmord? " Både och.
naiiv
2006-01-03
saxmord eller sexmord? skumt.
yéyé
2004-08-02