Luzzu

Den nyblivne pappan Jesmark tvingas av ekonomiska skäl överväga att sluta med det traditionella fisket hans familj har ägnat sig åt i generationer. I jakt på nya sätt att säkra brödfödan för familjen lockas han in i den maltesiska fiskeindustrins undre värld, något som skapar både samvetskval och slitningar inom familjen.

Originaltitel Luzzu
Regissör Alex Camilleri
Manus Alex Camilleri
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Jesmark Scicluna, Michela Farrugia, David Scicluna, Uday McLean, Stephen Buhagiar, Frida Cauchi, Filip Sertic, Seda Güven, Julian Ferro, Baris Aytac, Serdar Özer, Nej Adamson, Büsra Ayaydin, Anvar Sadik, Enes Göçmen, Sedat Kalkavan, Sertan Erkaçan, Yunus Sanli

2023-09-07
Sådana här historier har man sett massvis med gånger på film, och det enda som möjligen får den här att sticka ut är att man har ett osedvanligt stort rövhål som huvudperson. Men när man har en ointressant story och en huvudperson som är svår att bry sig om, så blir det inte så mycket kvar att engagera sig i. Lite givande kan det förvisso vara att få en inblick i fiskerivärlden på Malta, men det blir i så fall mer på ett intellektuellt plan, för någon riktig känsla kring det tycker jag inte riktigt man lyckas skapa heller. Så nej, det blev mest bara lite småtrist det här
goeran
2022-01-14
Alex Camilleris neorealistiska drama Luzzu, som utspelas bland fiskare på Malta, ger inblick i en speciell miljö i Europas utkanter. Att anlita amatörer i rollerna kan innebära risker (man kan få lite Bresson-vibbar; och det menar jag inte som beröm) men samtidigt ger det stark autenticitet och trovärdighet att exvis huvudrollsinnehavaren, Jesmark Scicluna, själv är fiskare och behärska alla yrkets rutiner. Betyg 3.
karlmats
2021-11-16
En trevlig bekantskap om en subkultur man inte visste så mycket om på förhand. Extra kul att jag faktiskt var på Malta bara ett par veckor innan och såg de här färgglada fiskebåtarna ute vid kuststaden Marsaxlokk, nu väcks hela den sömniga staden till liv och man får genom den här lite halvt dokumentärliknande filmen en ökad förståelse för livet som fiskare, hur kämpigt de har det och hur EU påverkar deras vardag. Jesmark Scicluna sköter sig utmärkt i sin första skådespelarroll, att han är fiskare på riktigt ger ett extra lager av autencitet. Hans situation blir aldrig överdrivet jävlig som den lätt kan bli på film, men istället förmedlas känslorna och hopplösheten inför livets svårigheter på ett balanserat sätt. En bra start på filmfestivalen och jag tycker att den förtjänar sin 3a.