3.6

Lycka till

Tre tonåringar: Kjell, som kallas Kilen, Eva och Jan, alla i 16-årsåldern. Tre unga människor och deras föräldrar med glädjeämnen och bekymmer att känna igen och engagera sig i. Ungdomar i en ålder då de måste börja fatta egna beslut, pröva gammal vänskap och ifrågasätta gamla lojaliteter.

Originaltitel Lycka till
Regissör Peter Schildt
Manus Peter Schildt, Leif Nilsson
Genre Drama, Mini-serie, 80-tal
Skådespelare Nils Brandt, Matz Hasselbom, Niels Dybeck, Marianne Hedengrahn, Sten Elfström, Margareta Olsson, Benny Haag, Lars-Gunnar Aronsson, Jan Tiselius, Camilla Malmqvist, Jenny Eriksson

Galivan
2013-05-30
Den verkar alldaglig, lättsam och emellanåt långsam, men har samtidigt en psykologisk dimension och blir mer engagerande efter hand. Vardagligt realistisk men allmänt lättsam och komisk utan att det tar över, med emellanåt snabba skeenden och speciella oförutsägbara händelser. I Sverige var det vanligt med diskbänksrealism på 70- och tidigt 80-tal som framhävdes av vardagliga platser och situationer, tex en förortslägenhet. Ett sånt exempel är det återkommande huset vid T-banestationen Västra Skogen (som då tydligen hette Viga??)där flera av karaktärerna bor. De har sina egna personligheter, och Camilla Malmqvist som har en individuell utstrålning gör en roll som blir mer personlig efter hand. Hon skildras dock flyktigt i sista delen genom ett ojämnt fördelat fokus på karaktärerna där handlingen inte framställer alla skeenden, istället görs fler subtila tidshopp. Kommunikationen blir korthuggen mellan karaktärerna och man får fylla i mellan raderna själv. Vid det öppna slutet spelas den glada musiken men det var ett sorgligt slut i mitt tycke, ett undflyende slut med outredda frågetecken. Kanske finns det bortklippt material? En serie med unika kvalitéer som var svår att släppa efteråt.