2.8

Lycka till och ta hand om varandra

Alvar är en pensionär som förtränger en skuld genom att "bygga" fiktiva memoarer. Av en slump träffar han Miriam, en socialt tondöv och hårt hållen tonåring. En vänskap uppstår. Vänskapen fördjupas när de börjar inspirera missmodiga människor med offentlig konst, och ställs på sin spets när de själva måste blomma.

Originaltitel Lycka till och ta hand om varandra
Regissör Jens Sjögren
Manus Kalle Haglund
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Bengt CW Carlsson, Claudia Neij, Maria Langhammer, Johan Ulveson, Ika Nord, Fredrik Gunnarsson, Leif Ahrle, Carl Johan De Geer, Henrik Sjöman

Nalleman
2017-12-19
Absolut inget för mig. Bara konstigt!
Christofer
2017-08-14
Det var så konstigt, men på ett smått intressant sätt ändå. Dialogen vid ett par scener var härligt märklig dessutom. Däremot kanske det inte höll riktigt hela vägen kan jag tycka, men nog klarar det gränsen till en trea trots allt.
Memmem
2016-07-10
Underfundigt vardagsdrama! Det viktigaste i en film är oftast manuset. Det var därför Ingmar Bergmans fina manus till "Hets" blev en så lyckad film. Detta manus är bra, men det håller inte för en hel långfilm. En film på sisådär ¾ timme hade varit bättre. Denna film blir onödigt långsam, framför allt första halvtimmen. Filmen börjar med att den pensionerade Alvar väntar på sin tid i ett väntrum på sjukhuset. I samma väntrum väntar också den 15-åriga Miriam, som tydligen ska träffa sin psykolog. De båda hinner talas vid i några minuter, och den något socialt klumpiga Miriam fattar tycke för den snälle gamlingen. Hon letar upp hans adress på internet och besöker honom. Hon upptäcker genast att han döljer något, något han skäms för. Så småningom framkommer att han bygger trämodeller av landskap och hus. Hans framlidna hustru gjorde figurer av trä. Bra spelat av flera skådespelare, men deras känslor är lite vagt uttryckta. Fotograferingen är inte så bra, det är många mörka och för inzoomade scener, vilket gör att det kan vara svårt att se vad som händer. Betyg: 2+
theFeber
2016-07-10
Lite småmysig men lyfter riktigt aldrig. Helt okej skådespelareinsatser men halvtråkigt manus.
Zebulonm
2015-06-01
Inte min typ av rulle...
Salvation_Mind
2014-08-20
Efter första halvtimmen tog den sig, och lämnade mig glad. Skönt med en svensk film som kan vara lite speciell, gillar det och rekommenderar.
snyltare
2014-04-14
Helt klart unik för att vara svensk. Den kallas feel good på omslaget, men det vete katten ... Både kulissbyggena och trägubbarna är otroligt fina, och Alvar är så söt och särskild, han har ett helt annat tonläge än övriga världen. Miriam är inte söt, utan tar helt fräckt för sig av Alvar. Det är väl det som är tanken, men hon är ju inte mycket bättre än den där taveltanten.
Gigi1943
2013-12-20
Stängde av efter en halvtimme. Urtråkig.
KyLLo
2013-05-31
En skapligt originell svensk film som hamnat i skymundan. Scenografin med "konstbygget" imponerar verkligen. Skådespelarna gör ett bra jobb, tycker jag. Personerna i filmen är väldigt olika varandra och har sina bra och dåliga egenskaper, men det är nog precis som det är tänkt och som det ofta är i verkligheten. Inledningen är utmärkt och filmen är stundtals roande. Däremot tycker jag att den blir för dyster som helhet och övertydlig i sitt budskap. Jag är tudelad, men måste ändå säga att jag föredrar att se den här framför en film som är uppbyggd helt enligt standardformulär.
anhov
2013-05-07
Dålig, krystat, dumt och tunnt manus, stela, osympatiska och icke-trovärdiga skådespelare som inte hade någon som helst kemi mellan dem. Usch och fy, se inte denna skräpfilm. Ville lämna salongen flera gången, men ville ändå den den en chans, vilket jag inte borde ha gjort. En av de sämsta filmerna jag någonsin sett.