3.2

Lyckan kommer...

En ung flicka som släpps ut från ett barnhem för att börja arbeta, får chansen att att göra en främling till en rik man. Men situationen kompliceras av de lögner hon tvingas hitta på och det faktum att hon blir kär i främlingen.

Originaltitel The Good Fairy
Regissör William Wyler
Manus Jane Hinton, Ferenc Molnár
Genre Komedi, Romantik, 30-tal
Skådespelare Margaret Sullavan, Herbert Marshall, Frank Morgan, Reginald Owen, Eric Blore, Beulah Bondi

fisk0
2023-10-04
Riktigt rolig, fast undrar verkligen varför de bemödar sig med att poängtera att den utspelar sig i Ungern när det verkligen inte har någon som helst inverkan på berättelsen - Louises efternamn som det skämtas mycket om är ju tyskt, och de flesta andra karaktärerna får vi inte veta namnet på. Huvuddelen av filmen utspelar sig även inomhus, så någon sightseeing i Budapest är det inte heller till att tala om - enbart i en scen går de ut på en balkong och kommenterar utsikten, och i en tidig scen ser vi en skylt på ungerska som snabbt "översätts" till engelska. Tycker den lika gott hade kunnat utspela sig i London eller New York utan att något av vikt behövt ändras. Ändock är det väl en stark trea, snubblande nära fyran emellanåt.
Tonti
2021-12-31
Manuset av Preston Struges är excellent, Wyler pålitlig som alltid och Sullavan/Marshall utgör en bedårande duo. Humor och hjärta. Vad mer kan man begära.
foppa99
2010-06-04
najs
goeran
2008-01-01
En mycket trevlig romantisk komedi. William Wyler lyckas alltid göra något extra av sina filmer.