3.2

Lycklig som Lazzaro

Lazzaro är så god att han ibland misstas för att vara lite korkad. I den lilla italienska byn Inviolata arbetar han på en tobaksodling där tiden stått still. Arbetarna är närmast livegna och allt styrs av den fruktansvärda markisinnan Alfonsina de Luna. När hennes son Tancredi iscensätter sin egen kidnappning, blir Lazzaro hans vän och bundsförvant. En dramatisk händelse gör att de kommer ifrån varandra, men för Lazzaro är deras vänskapsband så starkt att han kan resa genom tid och rum för att återförenas med Tancredi.

Originaltitel Lazzaro felice
Alternativ titel Happy as Lazzaro
Regissör Alice Rohrwacher
Manus Alice Rohrwacher
Genre Fantasy, Drama, 2010-tal
Skådespelare Agnese Graziani, Alba Rohrwacher, Nicoletta Braschi, Sergi López, Tommaso Ragno, Adriano Tardiolo, Luca Chikovani, Natalino Balasso, Carlo Tarmati, Pasqualina Scuncia, Edoardo Montalto, Carlo Massimino, Elisabetta Rocchetti

mammene
2019-01-23
Lite svårbedömd, kanske tyckte jag bättre om den efteråt när jag funderat lite. Men är det saga eller verklighet, svårt när man blandar. Var Lazzaro godhetsapostel eller korkad?Lycklig vet jag inte om han var direkt.
HerrNenne
2018-12-01
Ibland önskar jag att europeisk film inte var så himla... europeisk. Går in för hårt för det. Det finns bra grepp, överraskningar, fina scener, men bryts av ofta och på sätt jag inte gillar. Tyvärr.
stgurgel
2018-10-10
Socialrealistisk dramasaga. Närapå tråkig men det är kul att se något annorlunda